Herkauwer Min

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Nog evenover dat slechte eten, want zelf kan ik me dit nog herinneren:

We atenwel eens draadjesvlees.

Dan rookhet hele huis heerlijk (net als met lever).

Maar o,wee als het dan op het eten ervan aankwam.
Ze zullen het me vast verteld hebben hoor, maar het is echt veel beter om ietswat je niet lekker vind te kauwen en door te slikken.

Nee, watdeed deze tuthola (nog zo’n bijnaam voor Min):

Zeherkauwde dit vlees, propte dan datvlees in haar wangzakken.

En at erdan gauw weer wat aardappelen of groente bij.

Nee, hetis me nu wel duidelijk dat ik destijds geen kraak en smaak aan dat vlees vond.

Na heteten, als Hilde vond dat ik voldoende vlees uit mijn wangzakken had opgegeten..

Na heteten, nogmaals, liep ik dan naar de wc en spuwde de rest van mijn pruimtabakvlees uit.

En ikwas dus niet alleen als baby een slechte eter, nee als opgroeiend kind was hetal niet veel beter.

Dat iktoch 1 meter 73 ben geworden komt vast doordat we niet elke dag draadjesvleesaten.

En watdenk je dat la Suegra (schoonmoeder Min) mij en Juan het liefste voorzette?Draadjesvlees.

Gelukkigvoor haar at ik toen wel mijn bord netjes en met smaak leeg.

Nee laSuegra  (1925-2004) kon zich mij niet voorstellenals hamster.

Enhelaas kan ik niet meer aan haar vragen welk beeld zij van Min heeft of had.

Maar ikzie haar nog zo voor me, dat zijn beelden die ik nu blijf herkauwen.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

22 reacties op Herkauwer Min

  1. Chaval zegt:

    Moggeh Schanulleke. Nu weet ik tenminste watvoor vlees ik met jou in de kuip heb. Je hebt de draad (de draadjes?) alweer aardig opgepakt. Als nu de pc ook eens even mee blijft werken…..

    @ Jerommeke: Die draadjes, tja daar heb je wel gelijk in. En de PC heeft nog steeds trubbeleritis of wat dan ook. Tik dit nu met de laptop..

  2. J@n. zegt:

    Mijn moeder was daar vroeger heel gemakkelijk in. Bij iets wat wij niet lustten zei ze steevast: “As ge ’t nie lust moete ’t mar laote ston.” Even vertalen: “Als je het niet lust moet je het maar laten staan.”(Ik kom uit Brabant;-)) Ze ging ervan uit dat als we honger hadden wel gingen eten…..Het is met mij en m’n broers en zussen helemaal goed gekomen hoor. Draadjesvlees vond en vind ik overigens heerlijk!

    @ J@n: Dat vertalen dat ging wel, maar ik spreek het niet. Maar hier in deze waterbuurt hebben we invloed uit Nijmegen, ,s-Hertogenbosch en Mook.

  3. Soofy zegt:

    Mijn eetgedrag bracht mijn ouders ook tot wanhoop: ik kon bv de hele dag over een appel doen door onvoorstelbaar kleine hapjes te nemen. Toch ben ik ooit over de 70 kg geweest, lang geleden…zucht

    @ Soofy: Nou en de tijd dat ik 65 woog is ook alweer een tijdje geleden. Toch wil ik niet minder dan 65 kg wegen en weeg ik nu rond de 70 kg. Als tiener woog ik nog heel lang 37,5 kg. Was echt een gratenbaal.

  4. Annemiek zegt:

    Draadjesvlees. Ik vond het als kind al heerlijk en nu maak ik het ook nog regelmatig omdat ik het nog steeds zo lekker vind smaken en ruiken.

    @ Annemiek: Misschien toch eens in een kookboek kijken of ik het ook kan klaarmaken..

  5. Elmar zegt:

    Mijn broer was ook zo’n moeilijke eter, maar hij had één zwak en dat was yoghurt, daar was hij namelijk gek op. Dus kwam er weer iets op tafel dat hij niet luste, en dat was bijna elke dag, dan mengde hij er als het even kon yoghurt door. Gelukkig is het helemaal goed gekomen met hem en hij eet nu alles wat los en vast zit! 😉
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Mijn broer lust geen wijn en houdt niet zo van vis. Ach zo hebben we allemaal onze voorkeuren.

  6. Vedat zegt:

    Je kunt een slechte eetster zijn. Je mag zelfs vlees niet lekker vinden, maar draadjesvlees… Het was altijd feest in huis als ik dat maakte en Min, er was er maar een hier in huis, die het mocht maken. Datzelfde gold trouwens voor oliebollen en pannenkoeken. Die dingen werden gegeten door mijn dochter, die ongeveer van jouw leeftijd is en een zelde eetgewoonte had als jij, als ik het goed heb gelezen.

    @ Vedat: Oh ja de kookkunsten van mijn vader zullen hier ook wel eens passeren. Je brengt me op een idee.

  7. Alice zegt:

    En draadjes vlees is zo lekker. Humzz dat ga ik morgen eens lekker eten. Maar je bent toch geen koe MIn, dat je aan herkauwen doet.

    @ Alice: Gelukkig doe ik het al jaren niet meer. En daar kwam ik achter dankzij dit stukje!

  8. Aline zegt:

    Hmmm en het is zo heerlijk…

    @ Aline: Niet mijn smaak..

  9. Keepsmiling zegt:

    Hahaha…heerlijk zoals je het beschrijft.
    Ik zie je zo zitten..met je dikke wangen. 😛

    Draadjesvlees…..mmmm…lekker hoor!

    @ Keepsmiling: Mijn moeder liet me soms er wel eens een tijdje mee aan tafel zitten. Toch maak ik het nog steeds zelf niet, misschien toch een proberen.

  10. wilma zegt:

    Hihi…herkauwen..miezemuisje ;-)) Mijn broer noemde mij weleens hamstertje!

    Fijn dat je nog veel herinneringen hebt aan je schoonmoeder. goede neem ik aan?

    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Oh dat miezemuizen herken ik ook..
    En ik heb hele goede herinneringen aan mijn schoonmoeder, dank je.

  11. laura zegt:

    OOww lekker als je blijft kauwen op die zooi word het een grote niet kauwbare bal hahaha!! Ik weet er alles van 😉

    @ Laura: Gruwelijk ja!

  12. kamira zegt:

    Leuk beschreven
    Enne kauwen maar

    @ Kamira: Dank je en dat kauwen dat gaat lukken

  13. tagrijn zegt:

    Jammer dat Appie toen nog geen hamsterweken had. Had je een lekker zakcentje kunnen bijverdienen.

    @ Tagrijn: Ehm de Appie kwam er pas in mijn opgroeidorp in de jaren 80.

  14. rietepietz zegt:

    Ik herken het , was ook een slechte eter ! Ondertussen is draadjesvlees wél favoriet ! Vreemd eigenlijk dat een kind zoals ik , in de oorlog geboren , een kieskeurige eter kan zijn , zóveel keus was er destijds niet 😉

    @ Riet: Mijn ouders (beide van 1944) lusten bijna alles. Maar mijn moeder (hartpatient) mag sinds 2004 niet alles wat ze wil eten en maar met mate alcohol drinken.

  15. een Oldtimer zegt:

    Mijn moeder vertelde altijd dat ze de draadjes er uit had gehaald.
    En ik?
    Ik geloofde het!
    En at mijn draadloze vlees met smaak op.

    @ Oldtimer: Tja ik lust bijna alles, maar dit schotel ik mezelf (nog) niet voor.

  16. novelle zegt:

    tja de laatste beelden van je schoonmoeder.schieten dus nog steeds door je heen.waarom zijn ze onverteerbaar of heb ik je verkeerd begrepen?

    @ Novelle: Ehm dat ligt denk ik niet aan schoonmoeder, maar aan 2004. Het jaar dat schoonmoeder, schoonzussen, Juan en ook mijn moeder Hilde in het ziekenhuis lagen.
    Dus we hebben destijds heel wat heen en weer gependeld.

  17. Owww! Mijn Dochter-kind juicht om draadjesvlees! Toevallig aten wij dit vandaag nog. Zij verheugde er zich al op sinds gisterenavond (een buitenshuis werkende moeder dient zulk een gerecht vooraf te bereiden nah?). Zij eet zulks dan ook echt draadjesgewijs: zij fileert het vlees in kleine rukjes met haar mes, husselt de boel met behulp van vork door haar laatste restje jus…
    Ik weet nu al dat ze morgen alsnog zit te vissen in de jus-pan, naar de laatste restjes 😉

    @ Libra: Nou ik hou wel van husselepussie, maar dan zonder draadjesvlees en jus.

  18. Truus zegt:

    En draadjesvlees is nog wel zo lekker… 🙂
    Nou ja, je bent toch nog goed terechtgekomen. 😉

    Truus: Smaken verschillen en ik zal nog wel eens vertellen waar ik allemaal terecht kwam..

  19. Truus zegt:

    O ja, hier was je dus een koe (herkauwer). 😉

    Truus: Sinds ik geen melk meer drink eet ik beter !

  20. plato zegt:

    La Suegra y la Hamstera y la storia del wangzaggia. Spannend en hopelijk niet voor de laatste keer.

    Plato: La storia del wangzaggia, oh ja daar kan ik wel wat mee.

  21. maurice zegt:

    ik was qua eten een weigeraar (ook trouwens met de dienstplicht), maar t kwam toch tot 1.95 meter!
    ik leer nu zelfs koolsoorten eten….
    draadjesvlees???

    Maurice: Sukadevlees.. En Juan (van 1959) hoefde niet in dienst en is desondanks ook bijna 2 meter geworden.

  22. Jeanine zegt:

    Draadjesvlees, lekker! Maar dan wel MIJN draadjesvlees natuurlijk:) Ik snap dat wel van dat herkouwen hoor Min, het waren vast sukadelappen en die moet je helemaal niet hebben om draadjesvlees te maken, veel te taai die bende. Mijn dochter herkauwde dat vlees ook altijd, het zal wel kinderen eigen zijn. Nu weigert ze gewoon het te eten en is het probleem opgelost:)

    Jeanine: Inderdaad sukadelappen! En zelf heb ik ze nog nooit bereidt!

Geef een reactie

