Elke finish is een nieuwe start

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}h4 {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:9; mso-style-qformat:yes; mso-style-link:"Kop 4 Char"; mso-style-next:Standaard; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; page-break-after:avoid; mso-outline-level:4; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; font-weight:normal; font-style:italic;}span.Kop4Char {mso-style-name:"Kop 4 Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:9; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Kop 4"; mso-ansi-font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-hansi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:NL; font-style:italic;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Dankzijhet onderzoek van de heren P. Olo en S. Port kan ik geen sporter meer aankijkenzonder te denken: “En hoe was je jeugd?”.

 

Inhun onderzoek verdedigen zij hun stelling “Het verrichten van topsport ishet gevolg van een ongelukkige jeugd”.

 

Nieuweronde, nieuwe kansen

 

Dusmaakt u zich nu zorgen om uw zoon of dochter die opgroeit met een gebrokengezinssituatie, weinig vriendjes en een overmatige belangstelling voor eensport?

Enziet u zijn of haar oogjes pas weer glunderen als u en uw voormalige partnerlangs de kant staan om hem of haar aan te moedigen?

Bedenkdan dat uit het onderzoek naar voren kwam dat veel sporters juist hun sportkozen nadat hun (groot)ouders uit elkaar gingen.

Datzij door het vele trainen, vaak verhuizen en soms ook door het blijven zittenop school vriendjes verloren later hun brood gingen verdienen in hun sport.

“Alshij maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien halfdood”, zong Boudewijn de Groot al. Maar zondervoetballers zitten wij niet om 19:00 uur met het bord op schoot voor “Langs deLijn”.

 

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

 

Volgensde statistieken komt 30% van de huidige topsporters uit een gebroken gezin.

35%heeft eens een klas gedoubleerd.

Enzelfs 15% heeft zijn / haar opleiding nooit voltooid en 13% heeft pas na zijn /haar sportcarrière een schooldiploma behaald.

 

Tegenwoordighebben sporters na hun sportcarri̬re ineens geen tabaks Рof fietsenwinkelmeer, maar gaan ze andere mensen coachen om hun doelen te halen (25%).

Dusmocht u opgroeiende kinderen hebben, ik zou hen vast om advies vragen.

Wantze zijn echt de lifestyle goeroes van de 21e eeuw.

Endaarvoor leverde niet het rapport, maar Arnold Vanderleyde het bewijs.

Enzijn motto is: “Elke finish is een nieuwe start”.

***

Verhaal geschreven voor mijn schrijfcursus medio oktober 2008.

!!! De heren P. Olo en S. Port zijn mijn linker- en rechterduim, het hele onderzoek en de percentages zijn allemaal verzonnen. Ik heb het blijkbaar te geloofwaardig gemaakt met al de uitspraken van sporters er tussen door die ik op internet vond.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Water. Bookmark de permalink .

19 reacties op Elke finish is een nieuwe start

  1. J@n. zegt:

    Maar het onderzoek wijst dus ook uit dat 70% van de topsporters uit een niet-gebroken gezin komen!
    Onderzoeken……..
    Gr. J@n.

    @ J@n: Whahahaha! Dit onderzoek heb ik uit mijn duim gezogen. Maar ik denk ook vaak bij onderzoeken hoe komen ze toch aan die getallen en wie hebben ze er dan naar gevraagd?

  2. maryan zegt:

    Een variatie dus op, als er een deur dichtgaat, gaat er een andere open…

    Ik dacht ook dat dit een serieus onderzoek was trouwens haha.

    @ Maryan: Inderdaad, daarom vond ik hem zo mooi!
    En ik heb er nu maar bijgezet dat het onderzoek echt van A tot Z verzonnen is..

  3. Leo zegt:

    IK wilde er al heel fel op reageren, want als er iemand het tegendeel van de stelling kon bewijzen was ik het wel…maar dan blijkt het een verzonnen verhaal…gelukkig maar…en leuk!

    @ Leo: Dank je. Ik goochel graag met cijfers en letters, maar daarin kan ik echt overdrijven ;-).

  4. Aline zegt:

    Jeetje handig hoor die duimen maar Polo en Sport herkende ik zo… en toch moest ik nog even kijken door alle info die je gaf… 😉

    @ Aline: Mijn duimen vragen zich nu af wie wat verzon 😉

  5. Alice zegt:

    MIjn kinderen hebben nauwelijks gesport, alleen Judo, dus ik kan je onderzoek niet staven.

    @ Alice: Ik heb veel sporten geprobeerd. Maar het leukste vind ik dansen, fietsen en wandelen. En dat kun je, als je wilt, ook lekker in je eentje en samen doen.

  6. een Oldtimer zegt:

    Mij maak je niets wijs!
    Zoiets verzin je niet!
    Dat moet je echt meegemaakt hebben want
    anders kon je niet zo goed schrijven.

    Vertel ons maar wat was vroeger je probleem?

    @ Oldtimer: Ik vind sporten leuk, alleen ik hoef niet te winnen. Meedoen vond ik al een prestatie op zich!
    Nu dans ik nog steeds, maar de laatste wedstrijd voor prijzen was in 1987 😉

  7. Elmar zegt:

    Ik heb één sportieve dochter die aan ritmische gymnastiek doet en paard rijdt.
    Knap van je dat je dit verhaal zo geloofwaardig hebt gemaakt dat iedereen het geloofde!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Ik was de sportkampioen in mijn dromen. En ik heb zelf ooit ook paard gereden, ach volgens mij heb ik van alle sporten een beetje gedaan 😉

  8. rietepietz zegt:

    Ik begon het nét logisch te vinden dat ik geen topsporter ben geworden , géén gescheiden ouders ,nooit een klas gedoubleerd en twee jaar “spinazieacademie keurig afgemaakt ……. kom jij vertellen dat het nep is ……!Trouwens … ik vind een huishouden bestieren ,kinderen opvoeden ,ouder wordende ouders begeleiden met wat parttimebanen aangevuld bést wel topsport……..

    @ Riet: Er is niet voldoende waardering voor alle dingen die vrouwen (en mannen) onbetaald naast hun werk doen!!

  9. tagrijn zegt:

    Volgens mij hebben sporters geen 35 maar 37% gedoubleerd. Je hebt de cijfers van 2007 gepakt… Bovendien heeft nog eens 18% getripleerd.

    @ Tagrijn: Getripleerd? Dat zijn dan vast degene die de school niet afmaken! Zelf ging ik tijdens mijn opleiding vaak net over. En na drie pogingen in de commerciële werkhoek ga ik nu voor iets anders 😉

  10. maurice zegt:

    min, ik haat dergelijke onderzoeken, ze zijn van 0 en gebnerlei waarde. het zou zo maar een echt kunnen zijn 😉
    ik handbalde in het nederlands elftal en mijn ouders waren de liefste die je kunt wensen, dus…..ik twijfelde al meteen….leuk schrijfsel, alweer.

    @ Maurice: Leuk dat jij de liefste ouders hebt. Die van mij zijn ook heel aardig en (vooral mijn vader) som hartstikke maf. Dank voor het compliment.

  11. Jeanine zegt:

    Hahaha, geweldig geschreven! Ik vraag me overigens altijd af waarom er zulke onzinnige onderzoeken gedaan worden. Soms denk ik: wie wil dat in vredesnaam weten???

    @ Jeanine: En toch zien we ze bijna dagelijks op tv, in de krant of horen ze..

  12. Vedat zegt:

    Je mag dan alles verzonnen hebben, als je dat ook hebt gedaan met de uitspraak dat elke finish een nieuwe start is, dan vind ik dat ontzettend knap van jou, Min.

    @ Vedat: Dat motto zag ik in oktober echt op de site van Arnold staan..

  13. wilma zegt:

    Nou je kan echt goed verzinnen!! Die duimen van jou kunnen er wel wat van ;-)) En dan ook nog eens goochelen met cijfers :-))
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Tja ik hou van cijfertjes en letters. Dus als ik ze kan combineren, helemaal blij 😉

  14. novelle zegt:

    Dat heb je goed gedaan.

    @ Novelle: Dank je!

  15. Jeroen zegt:

    Zo ga je toch anders tegen topsport aankijken Min. Gelukkig dus maar dat ik absoluut geen sportliefhebber ben.

    @ Jeroen: Ieder zijn ding zeggen mijn ouders. En het leven zou toch echt heel saai zijn als we allemaal ons leven op dezelfde wijze (in)kleurden.

  16. Mama Muis zegt:

    Als dit al uit je duim komt, kun je nagaan wat er nog in je staart zit!

    @ Mama Muis: Iemand waarmee ik op de lagere school zat voorspelt minstens een heel boek 😉

  17. harrie deed ook ooit aan topsport… zijn ouders zijn nog steeds bij elkaar, hij doubleerde wel op de middelbare school, maar daar staat dan weer tegenover dat hij wel drie diploma’s heeft 🙂

    @ Harrie: Ik heb alleen al voor mijn sportactiviteiten een handvol (als het er geen twee zijn) diploma’s 😉

  18. Truus zegt:

    Whahaha Min, je zette me op het verkeerde been. Soms is het wel handig als je pas later leest. 😉

    @ Truus: Gelukkig stond je snel weer op het goede been.
    Als iemand verkeerde benen pootje haakt of op andermans tenen gaat staan kan dat verdraaid pijnlijk zijn.
    Trouwens ik liet ooit eens een gevuld drankblikje op mijn voet vallen, voet gekneusd. Blikje had niets.

  19. Truus zegt:

    Bij mij is ooit eens een steigerend paard op mijn voet geland. Het paard had niets maar ik kreeg een hele dikke voet! Een wonder dat ik niks gebroken had…

    Truus: Van die voet zul wel een tijdje last hebben gehad.
    In 1994 reed ik voor het laatst paard. Het is eigenlijk net als fietsen, je verleert het niet!

Geef een reactie

