Daalders

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:536871559 0 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Min wastiener in de jaren 80

Jarenmet financiële tegenwind.

Toenwerd even de broekriem aangehaald.

Ik weetnog heel goed dat mijn leraar Nederlands me dit vertelde:

 

Koopgeen boeken,

Leen zebij de bieb.

En alsje ze dan echt wilt hebben, koop ze.

Maar inde meeste gevallen doe je dat dan niet.

 

En ikheb in het verleden heel wat boeken gekocht en gekregen.

Wantdaar kan ik zo lekker bij ontspannen.

Netzoals bij muziek.

 

Anno2009 koop ik even geen nieuwe boeken.

Ik leenze, dat kan ook met muziek.

 

Enanders (her)lees of beluister ik de boeken en muziek die we in huis hebben.

Dan benik denk langer als een jaar bezig.

 

Op mijnvraag wat jullie voor € 1,50 kunnen of willen kopen kwamen vooral etenswaren.

 

Maar ikkocht er juist afgeschreven boeken van bij de bieb en wel deze:

 

Het heftin eigen handen, dr. Wayne Dyer

(BijBol 2e hands vanaf € 7,00)

Heteenvoudige kookboek, Marjan Berk enJeroen Krabbé

(BijBol 2e hands vanaf € 6,00)

Natuurlijketuinsferen, Ben van Ooijen

(BijBol 2e hands vanaf € 5,00)

Genietvan je tuin, Charlie Dimmock

(BijBol 2e hands vanaf € 7,95)

 

Goeiedeal toch voor die € 1,50. Oké het waren er 4 voor de prijs van 2.

En 2ervan had ik al eens geleend bij de bieb ;-))

 

Ik koopal jaren het grootste deel van mijn boeken tweedehands.

Het wasin feite de eerste bezuiniging waar ik heel veel plezier van beleefde.

Eind2001 kon ik met dank aan deze bezuiniging al afscheid van mijn studieleningnemen.  (2013 had het moeten zijnafbetaald!)

 

Kijk hoedan kleine beetjes toch heel veel helpen op de lange termijn.

Eersteklappen zijn echt daalders waard.

Dit bericht werd geplaatst in Drakengal / geldkraan. Bookmark de permalink .

11 reacties op Daalders

  1. J@n. zegt:

    Als je de zaken goed bekijkt kun je inderdaad veel besparen, het gaat er het meeste om waar je je prioriteiten legt. Als het een prioriteit is om in merkkleren te lopen bv dan zul je dat op andere plaatsen moeten bezuinigen, tenzij dat je geld genoeg hebt natuurlijk.

    @ J@n: Ehm ik ben niet zo van de merken en nieuwe kleding combineer ik gewoon met mijn oude. Ik heb bijvoorbeeld een trui al 10 jaar. Het meeste van ons geld gaat op aan vaste lasten, daar zijn vast nog besparingen te scoren.

  2. tagrijn zegt:

    Als je al in 2001 je studielening hebt afgelost, maar dat moest pas in 2013, had je dat geld ook 12 jaar op de bank kunnen zetten. Had je er straks rente van gehad en aardig wat meer centjes.

    @ Tagrijn: Whahaha! Ja dat klopt. Maar dat was niet onze keuze. En tot 2002 mocht je alle rente van schulden nog van de belasting aftrekken. En alles wat ik terugkreeg van de belasting gebruikte ik als extra aflossing van die schuld.
    Eerlijk gezegd lossen we nu juist niet af op de hypotheek omdat we daar het nut nog niet van inzien.
    Maar ja er valt dan ook nog heel wat op te frissen / klussen in huis.

  3. Elmar zegt:

    Goed idee Min!
    Fijn dat je je studielening al heb afgelost!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Mijn idee! En alles wat we sindsdien hebben aangeschaft (m.u.v. ons huis, daarop rust een hypotheek) is helemaal ons eigendom.
    Dat geeft heel veel rust in deze (volgens de kranten en het nieuws) wat mindere tijden.

  4. Truus zegt:

    Nieuwe boeken zijn dan ook schrikbarend duur! Ik koop ze ook haast niet meer. 😉

    @ Truus: Ik heb onlangs onze boekenkast opgeruimd en een hele stapel reislectuur aan mijn ouders gegeven.
    Daar zat één bijna nieuw boek bij.

  5. Alice zegt:

    Goeie zaken gedaan Min. Ik leen ook zo veel mogelijk bij de bieb, maar soms wil ik wel eens een boek echt hebben.

    @ Alice: Oh ja zo kocht ik, ook dankzij deze Nederlandse leraar, In de ban van de Ring van Tolkien tweedehands.
    En die heb ik nu ruim twintig jaar later nog steeds!

  6. rietepietz zegt:

    Je had een verstandige leraar Nederlands , bijkomend voordeel is dat je boekenkast niet binnen de korste tijd vol is als je de boeken leent .
    Ook ik snuffel bij voorkeur tussen de afgeschreven boeken al kom ik sinds ik log merkwaardig weinig in de bibliotheek !

    @ Riet: Toch is onze boekenkast aardig gevuld met boeken. En dan staan alle boeken er nog niet eens in. Er zitten er nog een heel stel in verhuisdozen.
    En volgende week ga ik eens lekker niet loggen, maar boeken lezen, muziek luisteren, wandelen met Juan en nieuwe plannen maken voor reizen..

  7. maryan zegt:

    Ik heb jarenlang van de bijstand moeten rondkomen, dat viel echt niet mee dus. Dan leer je wel hoe je kunt besparen. Nu hoeft het niet en dat is dan ook wel es erg prettig. Leuke boeken, vooral die tuinboeken spreken me aan. Ik kom heel graag bij de bieb.

    @ Maryan: In Amerika (1991-1992) had ik tot op heden mijn slechtste financiële jaar ($ 3.900,00). Maar daarvan zoveel geleerd, want ik denk nu beter na over of ik iets wel of niet echt nodig heb. Dat jaar hield ik geen cent over.

  8. Marika zegt:

    Tja bezuinigen, dat doe ik al 9 jaar lang (bijstand) inmiddels valt er weinig meer te besparen. 😉

    @ Marika: Dan kun je me vast nog hele goede tips geven.

  9. Jeroen zegt:

    De bieb hier verkoopt een paar keer per jaar afgeschreven boeken. Vaak voor 25 of 50 cent per stuk.

    @ Jeroen: Hier ook! Vaak neem ik op vakantie ook een stapel afgeschreven tijdschriften mee.

  10. frans54 zegt:

    Ik koop ook veel boeken 2e hands. Ook daar zou ik eigenlijk een tijdje mee moeten stoppen, ik loop meer dan 10.000 pagina’s achter met lezen, maar om dat voor elkaar te krijgen zou ik zonder beurs naar boekenmarkten e.d. moeten gaan en dan is het snuffelen in de voorraden lang niet zo leuk.

    @ Frans: O, ja lekker snuffelen op de boekenmarkten…

  11. maurice zegt:

    ik kon mijn studieschuld indertijd in één keer terugbetalen. dat was toen een aanbod, werd 40 procent kwijtgescholden. ik had een schuld van 10000 gulden, die viel mooi in een keer weg (4000 verdiend want ik had die 6000)

    boeken van dyere vind ik zelf niet goed, te typisch amerikaans vind ik ze. ze zetten volgens mij ook niet aan tot het onderzoeken van vastgeroeste overtuigingen die je in de weg zitten en hoe die te veranderen….

    maar wie ben ik om te oordelen 😉

    dag!!

    @ Maurice: Verdeurie dat aanbod heb ik niet gehad..
    En ik ben al ruim een jaar bezig met zelfonderzoek en inderdaad je maakt altijd zelf de keuze wat je uit de weg wilt / veranderen ;-))

Geef een reactie

