Zuiderzee en ander (ijs)water

Ik leerde schaatsen van mijn moeder op een beek, vlakbij ons huis.

De beek slingerde niet alleen door onze woonplaats, maar nog veel verder.

Ik schaatste echter alleen maar in de buurt.

Nooit op grachten of op Het Spaarne.

Als tieners schaatsten wij op de ijsbaan.

Elk jaar schaatsten wij daar onze rondjes.

Op dat bevroren water van dat ondergelopen weiland.

Onlangs werden hier na een (vrij lange) winterslaap de schaatsen uit hun doos gepakt.

En meestal wandel ik alleen rond het meer.

Nu je ook op het ijs van het meer kon schaatsen was ik niet alleen.

Voor het eerst sinds ik Juan ken schaatsten wij een paar rondjes samen.

Juan, veel sportiever, de grote buitenbaan.

Min vijf mini-rondjes op de binnenbaan.

Kijk dat mijn moeder ooit auditie deed voor Holiday on Ice zegt niets over mijn capaciteiten op het ijs.

Het mooiste verhaal dat ik ken over ijs werd trouwens verteld door mijn Oma Henny (geboren in Hindeloopen).

Ze liep samen met haar ouders over de Zuiderzee naar Enkhuizen.

En in Enkhuizen kwam ze haar latere man, opa Cor tegen.

Dit jaar liepen de beheerders van Pampus even naar de overkant.

En de volgende dag keerden ze, bepakt en bezakt, weer wandelend over het ijs terug naar Pampus.

Thuis zeiden we vroeger wel eens tegen elkaar: Lig je voor Pampus??

(Als je lekker lag te hang kreng hangen, tja ..)

Van ijs naar voor Pampus liggen, soms zijn 5 schaatsrondjes al voldoende

;-))

Gelijk zin om op reis te gaan:

http://www.zuiderzeemuseum.nl/

http://www.pampus.nl/overpampus

http://www.watermuseum.nl/

WOW: Dit keer was het Wow-woord ijs. Dat is bevroren water, daar kon ik wel wat mee.

Wil je ook eens meedoen? http://loesjes.web-log.nl/loesjes/2009/01/wow-ijs.html voor tekst en uitleg. Ook voor meer mooie "IJzige" verhalen.

Tot slot dan maar de tekst en een fragment van het waterliedje dat ik altijd met mijn Opa Cor en Oma Henny in verband breng: http://www.beleven.org/verhaal/zuiderzeeballade

Dit bericht werd geplaatst in Water, Write On Wednesday. Bookmark de permalink .

14 reacties op Zuiderzee en ander (ijs)water

  1. een Oldtimer zegt:

    Mijn vader, opa en ooms waren, voor de drooglegging, vissers op de zuiderzee.
    Elburg was de plaats van hun geboorte.
    Tijdens de winter hebben ze vaak door wakken te slaan proberen vis te vangen om het gezin te kunnen onderhouden.
    In het boek over de belevenissen van de Elburger vissers staat het hele levensverhaal van mijn familie beschreven.

    @ Oldtimer: Mijn opa Cor was timmerman en heeft wel eens een vissersboot gemaakt. Zijn naam staat vermeld in een botenboek, want hij was ooit eigenaar van een schip.
    Via hem leerde ik boten zoals Skutsjes en Lemster Aken waarderen.
    Maar wat leuk om het hele levensverhaal van je familie in een boek terug te vinden.

  2. tagrijn zegt:

    Van het land naar het eiland Pampus,
    als er geen ijs is, is dat een ramp dus.

    @ Tagrijn: Er varen boten naar Pampus. Maar ja, die heb ik nog steeds niet genomen. En ik heb er familie echt vlakbij wonen..

  3. frans54 zegt:

    Ik kan me winters herinneren dat er met auto’s van Noord Holland naar Friesland werd gereden. Niet over de afsluitdijk maar gewoon via de kortste weg over het ijs. Daarmee vergeleken zijn de huidige winters maar minnetjes.

    @ Frans: Tja als je ziet hoe weinig het NK natuurijs hier verreden wordt. De elfstedentocht is al vaker uitgereden.
    En de Elfstedentocht komt weer heb ik gehoord.
    Niet elk jaar. Maar elk jaar dat hij niet gereden wordt, komt hij weer een jaartje dichterbij.
    Zei iemand van het elfstedencomitee op tv (de elfstedentocht bestaat dit jaar 100 jaar).
    En dat vond ik een fantastische uitspraak.

  4. Alice zegt:

    Ijzig stukje Min, ik krijg het er koud van. Gelukkig dooit het alweer. Ik heb wel zin in het voorjaar.

    @ Alice: Dan heb ik nog niet eens het engste verhaal verteld wat mijn Oma Henny over water vertelde..
    En dat verhaal speelde zich af midden in de zomer..
    Elk jaargetijde heeft zijn voor- en nadelen.
    Ik geniet nu van elke dag.

  5. plato zegt:

    Ha, ik had pas later door dat het om de WoW ging. Erg leuk….lopen over de Zuiderzee. Heel bijzonder. Er hebben ooit wel eens auto’s op gereden, maar dat was geloof ik voor mijn tijd.

    @ Plato: Tja voor 1933 hadden mijn overgrootouders (vast generatiegenoten van Koningin Wilhelmina) niet zoveel reismogelijkheden als wij vandaag de dag.
    Mijn grootouders (generatiegenoten van Juliana) hebben wellicht nog gereisd met de trekschuit en later met het vliegtuig. Over een wereld van verschil gesproken.
    En mijn vader Sjoerd (generatiegenoot van Beatrix) fietste in zijn jeugd van jeugdherberg naar jeugdherberg.

  6. Leo zegt:

    Pampus speelde in ons vroegere huisgezin thuis ook een rol. Als ik wel eens benieuwd was naar waar we bijvoorbaald ‘vandaag’ naartoe zouden gaan kreeg ik steevast als antwoord “Naar Pampus pap eten..”. Dan was de bestemming even geheim. Als we voor Paumpus lagen hield dat in dat we uitgeteld waren. Rare spreekwoordenwaren dat eigenlijk. En over dat bevoren IJsselmeer ben ik nog wel eens heen gereden naar Marken, achterop een oude brandweerwagen, in 1963. Maakte veel indruk, al was het maar om de koude die we leden achterop die bakwagen met ladder…..

    @ Leo: Oh fantastisch! Ik zie je zo voor me..

  7. Trui zegt:

    Dan is het wel heeeeeeel erg koud, hoor, als de Zuiderzee bevroren is! Brrrrrrrr. Ben blij dat het over is.:-)

    @ Trui: Tja dankzij de afsluitdijk bevriest die zee ook niet meer hé. Sinds 1933 rijden daar al auto’s op en kennen wij nu het IJsselmeer.
    Eigenlijk had ik op nog wat langere ijspret gehoopt, maar helaas.

  8. wilma zegt:

    Afgelopen zaterdagmiddag was er hier een prachtige toertocht…op het “kleine Zeetje” (IJsselmeer) reden er weer een paar auto’s op het ijs ;-))
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Hier op ons meer reden brommers ;-))
    Zaterdagochtend was het nog vrij rustig op het meer met schaatsers, zondagmiddag zag het zwart van de mensen op het ijs..

  9. rietepietz zegt:

    Geboren en getogen in de grote stad viel er weinig op slootjes te schaatsen voor mij vroeger .
    Lijkt me zó leuk om op die kleine slootjes van het ene dorp naar het andere te schaatsen .
    Maar het was genieten van al die schaatspret overal om ons heen ,jij dus ook zie ik hier ,je bent zelfs nog actief geweest óp het ijs !

    @ Riet: Ehm vergeleken bij de Zuiderzee is alles natuurlijk een klein slootje ;-))
    Enne ik ken heel mooi water in jouw omgeving, waar ik wel gevaren en gezwommen heb. Maar ook nog nooit geschaatst ;-))

  10. Ik ben altijd wel van het schaatsen geweest! Met kuntschaatsen ben ik soepeltjes, maar ik houd ook wel van (niet al te lange) tochten op noren. Later ging de kinderwagen mee, of de slee…
    Dit jaar heb ik niet op het ijs gestaan, spijtig genoeg: ik zat te slecht in mijn Fibro-vel. Bovendien denk ik niet dat ik nog tot een behoorlijke tocht in staat ben… maar ik vind schaatsen heerlijk!
    Die bevroren Zuiderzee: was dat in 1963? Toen heb ik als peuter nl. zelfs op de ZEE gelopen (in Scheveningen)! 🙂

    @ Libra: Die bevroren Zuiderzee was in ieder geval voor 1932 vermoed ik. De oudste zoon van mijn Oma Hennie en Opa Cor werd namelijk in de omgeving van Den Haag geboren in 1939. En volgens mij waren beide grootouderlijke paren bijna of al minstens zestig jaar getrouwd in 1995 (toen overleed mijn Opa Kees)
    En dan waren Hennie en Cor voor hun trouwen al 4 jaar verloofd..

  11. Melody zegt:

    Als noorderlinge kende ik de uitspraak wel maar tot aan de zomer van 2006 wist ik niets van “pampus” af… (let wel, ik was in de zomer van 2006 43…) Die zomer dus kreeg ik een uitnodiging voor een speciaal concert dat ik volgens de uitnodiger niet mocht missen op, je raadt t al, …Pampus… Dat je 43 moet worden om te ondekken dat Pampus meer is dan alleen maar een woord uit een spreekwoord….

    Maar goed, je WoW is weer geweldig!

    Liefs Melody

    @ Melody: Ik heb Pampus nog steeds niet bezocht.
    En dank je voor je compliment!

  12. Truus zegt:

    Leuke WOW Min, vol met herinneringen. 🙂 Het Zuiderzeemuseum ben ik zeker twee keer in geweest. Daar kun je ook een expositie over de Zuiderzeeballade bekijken. 😉

    @ Truus: Dank je. Wat je dankzij een WoW-woord allemaal niet op je netvlies langs ziet komen. Dat vind ik nou het leuke van loggen.

  13. Marloes zegt:

    Wij schaatsten op de vijvers van het klooster. De beelden staan op mijn netvlies gebrand net als de herinnering aan de verkleumde handen die de touwtjes niet meer los kregen en de kou die tot op je botten te voelen was. Jeugdsentiment op zijn best

    @ Marloes: Kijk dit is dan weer zo’n mooi miniatuurtje hé.
    Ik kan bijna die kou voelen..

  14. Toaske zegt:

    Wat een mooie herinneringen en familieverhalen brengen dit WoW-woord bij jou los. Prachtig!

    @ Toaske: Dank je. Dat is ook een reden om vooral door te blijven gaan met dit log ;-))

Geef een reactie

