Galdraken

Elke eerste maandag van de maand loeien om 12:00 uur (als test) de sirenes

De eerste maandag van 2009 is alweer een week geleden

Van de 53 weken dit jaar, zijn we nu al bij week 3.

Dag 12 alweer.

Zoals elke dag kan vandaag je dag zijn om met (be)sparen te beginnen.

En het maakt niet uit of je dat met klein geld doet of dat het soms lukt met 10aday

Elke start is er één.

Zelfs als je dit jaar zegt “going for broke” dan daag ik je uit.

Want wat we dit jaar natuurlijk willen voorkomen is om in de min te schieten.

Er zijn nog zo’n 353 dagen om dat te voorkomen.

Min weet waar zij haar € 5,00 besparing per dag kan vinden.

Maar dat wil niet zeggen dat zij in staat is om € 1.825,00 dit jaar te (be)sparen.

Geen idee ook of ik met die € 1.825,00 gal genoeg heb om mijn draken te verslaan.

Maar zodra ik nu iets van dit geld uit de drakengalpot haal zal ik er een stukje over schrijven.

Waar wil Min in 2009 geen geld aan gaan uitgeven?

Nieuwe boeken

CD’s

Loten

Kijk en als me dat alleen al in januari 2009 gaat lukken heb ik al de verplichte bijdrage voor de ziektekosten van dit jaar bespaart: € 155,00.

Nog (minimaal) € 1.670,00 wat ik kan besteden om de draken van 2009 te verslaan.

Aan het eind van dit jaar zal pas blijken hoeveel mijn bijdrage in mijn ziektekosten was.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

19 reacties op Galdraken

  1. frans54 zegt:

    Geen nieuwe boeken zou voor mij eigenlijk ook een goed idee zijn, ik heb er nog een stuk of twintig liggen die ik nog moet lezen en waar ik door mijn mindere ogen niet meer aan toekom. En toch zie ik iedere keer weer boeken waarvan ik denk “dat lijkt me leuk/interessant” zodat ik die er ook weer bij koop. Voor de rest heb ik sinds ik in de WAO kwam en de regering steeds weer maatregelen verzon die niet goed uitpakten voor zieken en gehandicapten al zo veel wegbezuinigd dat het lastig gaat worden nog grote bezuinigingen te vinden. Maar met klein geld kom je ook een heel eind.

    @ Frans: Wel je kunt natuurlijk ook je boeken verkopen.
    Zelf heb ik in het verleden met veel plezier eens een stapel (school)boeken bij de Slegte ingeleverd en daarvoor geld gekregen. Nu kun je ze zelfs bij BOL verkopen.
    Maar aangezien ik wel de boeken koester die ik heb, is dat voor mij een van de laatste dingen die ik zal doen.

  2. Alice zegt:

    Ha Min, Lijkt me een mooi voornemen om zoveel geld te gaan besparen! Gooi je het ook in een apart potje en ga je daar iets mee doen?

    @ Alice: Ik heb een apart (spaar)potje gemaakt waarin ik het stop. Daarnaast sparen we ook nog minimaal 10% van ons (gezamelijk) inkomen. Het leuke is wel nu ik er over schrijf dat je dan ook anders winkelt of boodschappen doet. Want als je om iets te kopen bij jezelf mag lenen, dan bedenk je je echt drie keer ;-))

  3. novelle zegt:

    Hallo Min
    enkele ideetjes zijn misschien
    dubbeltjes even omdraaien voordat je ze uitgeeft.fietsen inplaats van autorijden scheelt heel wat parkeer en benzinegeld.

    @ Novelle: Inderdaad alle kleine beetjes helpen. En nou heb ik al heel veel niet-koopdagen waarin ik helemaal geen geld spendeer. Deze week rijdt de auto alleen vandaag.
    Maar ja als mijn auto Deetje een beetje pech heeft rijdt ze dit jaar weer geen 2400 kilometer…

  4. wilma zegt:

    Hoi Min,
    Ik doe aan het einde van de week ook al mijn kleine geld altijd in een grote pot…Dat tel ik aan het einde van het jaar uit…spaart toch snel een heel bedrag bij elkaar hoor!En ik ga de aanbiedingen af.Scheelt ook veel 😉
    Grotere porties koken en dan de helft in vriezen…
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dat soort potjes (behalve dan de € 5,00 pot voor de collectanten) roven wij hier leeg. Het beste bij ons werkt om aan het begin van de maand minimaal 10% van ons inkomen op een spaarrekening te zetten. En vaak komen we dan heel goed rond van de overige 90%.
    Maar ik kook nu ook groter porties, dus straks krijgen we weer restjesdag ;-))

  5. Leo zegt:

    Wij zijn als zzp-er gezin altijd bezig met besparen op dit of dat, en als het dan weer even lekker doorloopt dan kan erweer iets extra’s worden gedaan. Inkomen is afhankelijk van betaling door de opdrachtgevers, maar ook van het uberhaupt binnenhalen van die klantenkring. Blijft moeilijk. Maar je wordt wel inventief. En ik kan je de diverse kringloopwinkels aanbevelen, zeker als het om boeken gaat. Niet de nieuwste, soms wel de meest interessante en onverwachte….voor heel weinig….

    @ Leo: Sinds ik terugkwam uit Amerika in 1992 betaal ik mezelf bij elke salarisstorting eerst zelf. En dankzij dat initiatief destijds heb ik nu geen studieschuld meer.
    (Mijn studieschuld is voor 2002 afbetaald, ik had tot 2016 om hem te af betalen).
    En inderdaad ik ken ook hele goede adressen (biebs) waar je voor heel weinig heel leuke boeken kunt kopen.

  6. mikelodeon zegt:

    Ik leef eigenlijk vrij sober en heb niet veel nodig. Wij fietsen beiden naar het werk, leven gezond, roken niet meer, zetten de cv een graadje lager en gaan niet veel uit. Lief en ik zouden heel veel kunnen besparen op vakanties…

    @ Mikelodeon: Nou ik kan vast veel soberder leven.
    Deze week ga ik maar één dag de auto gebruiken.
    En volgens de meteropnemen is ons verbruik van gas, water en licht ook lekker laag.
    Maar we blijven reizen, alleen tja wellicht naar nog goedkopere oorden’;-))

  7. J@n zegt:

    Het zal me het komende jaar benieuwen. In Juni wordt het vrouwtje hier 65, dus het inkomen zal wel behoorlijk min-deren, maar we zien wel waar het schip strandt, ik kan me der niet echt druk over maken er is toch niks aan te veranderen.

    @ J@n: Mijn moeder word ook binnenkort 65. Maar mijn ouders hebben me juist al van kindsbeen af geleerd dat ik de tering beter naar de nering kan zetten dus voorlopig komt die virtuele (spaar)boot Sirene nog niet tot stilstand ;-))

  8. een Oldtimer zegt:

    Ik kocht al jaren geen CD, geen nieuw boek en geen loten dus met die surgestie word ik geen rooie cent wijzer.
    Wel heb ik al verschillende prijsverhogingen voor dit jaar doorgekregen.
    Dus voorlopig sta ik nog in de (Reismeer, en dat doen we al jaren niet meer) min.

    @ Oldtimer: Tja het niet kopen van (nieuwe) boeken en CD’s dat gaat wel lukken, maar die loten…
    Zelf ben ik ook heel benieuwd waar mijn schip zal stranden dit jaar. In de plus, geen winst/verlies of toch in de min.

  9. maryan zegt:

    Ik ben niet echt bezig met geld besparen, maar ik heb vandaag een tijdschrift die ik bijna wilde kopen, niet gekocht. Ik koop teveel tijdschriften, dus dat moet anders..eerst alles lezen wat ik nog niet uit heb. 🙂

    @ Maryan: Dikke pluim dat je het niet hebt gekocht.
    Enne hier heb ik ook nog heel wat leesvoer dat ik zo mee op vakantie kan nemen, nog geen letter in gelezen…

  10. tagrijn zegt:

    Geen cd’s en boeken… En jij denkt dat dat lukt zonder in de stress te schieten? Wedden van niet om eh..laten we zeggen 155 euro?

    @ Tagrijn: Als ik aandrang krijg om een boek of cd te kopen dan zal ik er hier toch eerst wat weg moeten doen om plaats te maken ervoor.. Nee, de angel bij deze zijn de (staats) loten. Nee als het me lukt om het hele jaar geen (staats)loten te kopen (ik mag ze ook niet kado gaan doen!) dan kan ik die 155 euro zeker verdubbelen dit jaar.
    En vroeger werd er thuis heel wat afgewed om een pakje Saroma. Mocht die verdubbeling niet lukken, dan zal ik een pakje Saroma kopen en opeten (Jakkie..)

  11. Elmar zegt:

    Ik koop dure producten zoals wasmiddelen altijd in de aanbieding. Ik koop per aanbieding zoveel dat ik genoeg heb tot de volgende. Verder vind ik nog al eens geld in broekzakken als ik de was doe, geld voor de wasvrouw noem ik het. Aan het eind van de jaar is dat genoeg om iets leuks mee te doen. Verder laat ik het geld gewoon rollen we moeten de economie tenslotte draaiende houden in deze crisistijd! 😉
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Daar gaat het inderdaad om, om straks aan het eind van dit jaar nog iets leuks met het geld te kunnen doen. En ook wij doen ons best om de economie draaiende te houden, we geven per week meer dan de begrootte € 60,00 (exclusief vaste lasten) uit…

  12. Vrouw Ekster zegt:

    ga ik vanaf maart mooi ff achteruit leunen en kijken waar jij het geld vandaan haalt. goed initiatief!

    @ Snippie: Eh dag bij dag hé! Want maart oef dat is nog even een stukkie fietsen. Net het eerste spaardoel bedacht, benieuwd hoeveel het er uiteindelijk worden…

  13. Jeanine zegt:

    Hm ik ken die min ook wel… een beetje te wel momenteel. Tsja, ik zou natuurlijk het “halve” paard de deur uit kunnen doen, nee, dan maar stoppen met roken. en drinken. en boeken kopen. en naar de aldi gaan. enzo. Of een rijke man zoeken. of de loterij winnen. Hé keuzes genoeg eigenlijk!

    @ Jeanine: Nooit, maar dan ook nooit bezuinigen op je top 5. Want dat zijn de kadootjes waar we nu voor (be)sparen. Geld alleen maakt ook niet gelukkig. Nu ik minder te besteden heb, voel ik me stukken beter dan vorig jaar om deze tijd…

  14. Ik en Mij zegt:

    Hahah, succes met je voornemen. Je kleingeld aan het eind van de week in een pot doen heb ik ook jaren gedaan (altijd met succes). Helaas heeft een pinpas geen kleingeld.

    Ik wens je een goed en een niet te zuinig 2009! Ik blijf je reizen volgen.

    @ Ik en Mij: Tja, ben ook benieuwd hoe lang ik dat voornemen kan volhouden. En wij hebbeb één pot met daarin t.w.v. € 5,00 kleingeld. Maar dat is voor de collectanten die ons eens een keer thuis aantreffen ;-))

    En iedereen die op zijn of haar manier wil meereizen met dit log is van harte welkom!

  15. Trui zegt:

    Besparen is echt een hot item op het ogenblik, geloof ik.
    Boeken wegdoen zal ik nooit doen en stoppen met kopen, vind ik eigenlijk ook wel moeilijk. Ik houd gewoon van mijn boeken, al staan er inmiddels wel vrij veel die ik nog moet lezen.:-)

    @ Trui: Aangezien ik nog op zoek ben naar een baan is het wellicht niet helemaal onverstandig voor mij om een soort stok achter de deur te hebben bij de aankopen die ik wel doe. Het is niet spannend of ik dat extra spaargeld ga gebruiken dit jaar. Nee, hier draait het om waarneer ga ik het uitgeven, hoeveel en waarvoor. Kan beter maar iets leuks zijn hé, aangezien ik er dan wel een stukje over ga schrijven..

  16. Anoniem zegt:

    Volgens mij ben jij zwaar onder invloed van mevrouw Ekster Minneke. Die kan ook alleen nog maar in Euro’s denken. Nou, geef mij mama Muis dan maar. Een beetje besparen is natuurlijk niet slecht, maar je moet ook kunnen leven. En boeken wegdoen is eigenlijk zonde. Op een dag sta je op en dan mis je ze. Want boeken zijn toch een beetje je kinderen.

    @ Plato: Het word echt geen nieuwe tenaday dit project. Ik wil gewoon (weer) wat (meer) bewuster omgaan met geld. Zodat ik straks een spaarpotje heb om iets leuks van te kopen of samen met Juan van op reis te gaan.
    De boekenkast is nu mooi opgeruimd en ik heb een hele stapel boeken uitgezocht die dit weekend naar het buitenland gaan en dan op reis mogen.. De mazzelaars!!

  17. plato zegt:

    De reactie hierboven was dus van Plato.

  18. Maurice zegt:

    iedere dag als ik thuiskom gaat alle kleingeld uit mijn beurs in een mok in een kast. Daaarvan betaal ik alle extratjes in de zomer. Is al gauw een dikke 200 euro én je merkt het niet zo.

    @ Maurice: Een spaarpotje voor een alle extraatjes in de zomer. Dat klinkt nu al lekker.

  19. Truus zegt:

    Man en ik hebben de automatische Staatsloterij al een poos geleden opgezegd. Verder kom ik tegenwoordig niet veel meer in het winkelcentrum. Scheelt me handen vol geld aan impulsaankopen. 😉

    @ Truus: Het leuke van (be)sparen is dat dit bijna automatisch gaat als je niet meer uitgeeft dan er binnenkomt.

Geef een reactie

