Oudjaarsdag

Tegenwoordig mag ik opblijven om oudjaar te vieren.

Als kind werd ik altijd even tussendoor naar bed gestuurd.

In mijn tienertijd veranderde er echter iets.

Mijn moeder ging weer / meer werken.

Ze werd nachtzuster en mijn vader besloot om even de binnenvaart vaarwel te zeggen.

Hilde ging dus ook werken met zon- en feestdagen.

Op een zeker oudjaarsavond was het haar dienst.

En wij, Sjoerd, Ernst en Minneke waren ook van de partij.

Hilde was destijds nachtzuster in een bejaardentehuis,

dus we verzamelde degene die nog wel thuis waren bij elkaar.

Één van de dames was blind en zat in een rolstoel.

En wat deed Minneke vlak voor het oude jaar:

Rolde dame met rolstoel op de beste plek voor het raam om samen het vuurwerk te bekijken..

Dat vond deze dame zo mooi dat ze later aan Hilde een handdoek (Aristocats) en een theepot voor me heeft gegeven.

En die handdoek is er na bijna 30 jaar niet meer, maar die theepot wordt hier op zon- en feestdagen nog steeds uit de kast gehaald.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

23 reacties op Oudjaarsdag

  1. wilma zegt:

    Heej Min,
    Oudjaarsdag is echt zo’n dag om terug te kijken…
    Sweet memories :-))
    Leuk dat je die theepot nog hebt, wees er maar zuinig op.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dat heb ik met december zowiezo hoor! En die theepot zal mij echt gaan overleven hoor. Ben er namelijk zuinig op en hij is van roestvrijstaal…

  2. Vrouw Ekster zegt:

    ha min, zit je nou nog in de bieb? lolbroek die ekster. maar even serieus: prachtige herinnering.

    @ Snippie: 2 januari 2009: Bieb vraagt zich af waar ik ben ;-)) Is toch even wat prettiger hoor om thuis achter een PC te zitten..

  3. Alice zegt:

    Wat een mooie herinnering Min, Ik hoop dat oudjaar dit jaar net zo mooi zal zijn.

    @ Alice: Dit oud en nieuw was ook heel bijzonder.
    En ik hoop dat het de opmaat is geweest voor een heel bijzonder jaar.

  4. rietepietz zegt:

    Wat een schattige herinnering!
    Ik wens je een mooie jaarwisseling en een voorspoedig nieuwjaar met als het éven kan een leuke baan in het verschiet !

    @ Riet: Dank je. Ik hoop inderdaad niet lang zonder baan te zitten. Maar gelukkig heb ik al geleerd, dankzij dit log, ik ben niet alleen maar die werknemer.
    Dus het einde van die baan, is niet het einde van mijn wereld.

  5. frans54 zegt:

    Doet me denken aan oud en nieuw voor mijn transplantatie: die bracht ik ook in het ziekenhuis door en ook ik werd keurig met rolstoel en zuurstoffles voor het raam gerold waar ik het beste overzicht van heel Drachten had op al het fraais dat de lucht in werd geschoten.

    @ Frans: Mooi hoor! Tja, de minst leuke oud en nieuw had ik in Amerika. Het enige jaar tot nu toe zonder cabaret..

  6. J@n. zegt:

    Mooie herinneringen Min en een blinde kan zeker wel genieten van het vuurwerk door de geluiden en de geuren!
    Ik wens je een voorspoedig 2009 Min en voor de jaarwisseling een goeie roetsj.
    Gr. J@n.

    @ J@n: Dank je Jan en ik geniet liever achter glas van het vuurwerk. Ben er namelijk een beetje bang voor…

  7. mikelodeon zegt:

    wat een mooie terugblik! Je meldt niets over je virus dus ga ik ervan uit dat die ellende achter je ligt. De beste wensen voor 2009!

    @ Mikelodeon: Dank je. En ssttt de PC doet het nu net weer een paar uur goed op 2 januari 2009…

  8. Soofy zegt:

    Wat je in je onschuld al niet geven kan.. 🙂 Een genoeglijke avond toegewenst en knal je ellende er maar goed uit (kan ook zonder vuurwerk)

    @ Soofy: Ik knal elke dinsdag mijn “ellend” eruit, maar dat doe ik dan door te springen en te dansen op muziek.
    Gelukkig doet op 2 januari die PC weer een beetje wat ik wil en kan ik met het reageren beginnen..

  9. Min zegt:

    @ Allen: Gisteren deed PC het weer, maar toetsenbord weer niet. En vanochtend trakteerde de PC me alweer op een zwart scherm. Dus voor de derde dag op rij nu in de bieb. Ik word al bijna herkend ;-))
    Iedereen hele fijne jaarwisseling, dag 2008 en tot in 2009.

  10. een Oldtimer zegt:

    Ik kom jullie nog een mooie oudejaarsavond en een geweldig 2009 toewensen.
    Ben druk met het instaleren van de nieuwe computer.

    @ Oldtimer: Dank je. En ook hier hadden we computerleed.
    Zelfs nog op 2 januari 2009. Volgens de computer heeft hij een ernstige fout hersteld…
    Ik heb maar snel een back-up van allerlei zaken gemaakt.
    Want dat vergat ik steeds…

  11. Truus zegt:

    Wat een leuke herinnering Min. Die theepot doe je nooit meer weg natuurlijk. 😉
    Ze zoeken op mijn werk een secretaresse maar Almere is zeker te ver weg voor jou?!

    @ Truus: De theepot gaat deel uitmaken van mijn erfenis.
    Net als al die verhalen die ik nu op dit log weet te zetten.
    Almere is voor mij niet binnen een half uur te bereiken. Dat is nou jammer! Ik probeer eerst maar werk in Nijmegen te zoeken..

  12. Novelle zegt:

    hoeraaaaa Meerminnetje is er weer.Met ook nog een mooi zorgzaam logje.Meerminneke ik wens je van ganser harte werk dat je past als ingelopen maar ook nieuwe schoenen.

    @ Min: Nou dit was eigenlijk een logje dat al op voorraad lag. Anders had ik het niet kunnen plaatsen. Op 31 december deed het toetsenbord namelijk heel weinig ;-))
    Bleek Juan een stekkertje eruit te hebben gehaald.
    En helaas de nieuwe baan nog niet op het spoor.
    Eerst maar eens onderzoeken wat ik met de rest van mijn 25 jaar (of meer) als werknemer wil.
    Wellicht word ik wel werkgever ;-))

  13. Novelle zegt:

    voor het nieuwe jar dan he pfft ik was te vlug met enteren hahaha

    @ Novelle: Ik ben allang blij dat ik weer op mijn eigen toetsenbord kan enteren… Maar ik had het begrepen hoor!

  14. Jeroen zegt:

    Hee wat een leuk verhaal Minneke. Koester die theepot. Fijne jaarwisseling gewenst. En maak van 2009 jouw jaar!

    @ Jeroen: Ik koester niet alleen die theepot, maar ook die herinnering. En 2009 word mijn jaar dat nam ik me al in december voor. Elke dag een kleine stap op weg naar een doel. Dus dat zijn 365 doelen in 2009..

  15. wilma zegt:

    Gelukkig nieuwjaar.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dank je. Alweer een december voorbij.
    En de dagen worden ook weer wat langer.
    Carpe Diem!

  16. Jeanine zegt:

    Wow Min, prachtig! Ik wens jou en Juan en iedereen die je lief is een heel gelukkig en gezond 2009.

    @ Jeanine: Dank je en nogmaals dank.
    Als het met onze gezondheid goed blijft gaan dan zullen we al heel gelukkig zijn!

  17. Jeroen zegt:

    Ik kom je toch nog even een gelukkig nieuwjaar wensen. hopelijk vind je een goeie baan, blijf je gezond en beleef je veel mooie schrijf- en watermomenten. Maak er wat vat dit jaar!

    @ Jeroen: Het water is nu ijs, dus wie weet gaan we dit weekend lekker schaatsen op het meer vlakbij ons huis.
    En ik hoop binnenkort weer een nieuw vat met verhalen te openen. Trouwens er is nog een heel vat op voorraad!!

  18. kamira zegt:

    Heerloijk he die geheugenflitsen

    @ Kamira: Inderdaad! Als ik alle mensen die ik al eens in het echt heb mogen spreken ga vernoemen op dit log, dan ben ik de komende tig jaar nog wel even bezig…

  19. Melody zegt:

    Hoihoi, ik wens je :

    W-aanzinnig
    o-ntroerend
    W-aarlijk

    een prachtig 2009 met alles in elke WoW eveneens prachtig omschreven!

    Lieve groeten Melody

    @ Melody: De WOW wil nog niet helemaal hoe ik het wil…
    En de schrijfcursus wacht ook nog op inspiratie..
    Ach, komt goed..

  20. plato zegt:

    Dat is een mooie herinnering, Min. Een herinnering aan een brokje genegenheid tussen twee mensen.

    Ik wens je een heel fijn jaar toe met gezondheid, evenwicht en gewoon heel simpel: blijdschap.

    @ Plato: Dat vind ik nu zo leuk aan mijn log, er komen soms herinneringen boven drijven waar ik dan weer zo van geniet. Met blijdschap.
    Vandaag kreeg ik trouwens ook een brief waar ik blij en droevig van werd. Maar die me zeker gaat helpen met het hervinden van mijn evenwicht!

  21. Maurice zegt:

    hee min, een geweldig 2009 wilde ik je wensen.
    en. die theepot, zuinig op zijn want je kreeg m vast uit liefde!!!

    @ Maurice: Dank je! En ik ben heel slecht in weggooien. Zo is het me denk ik niet gelukt om eens 366 dingen weg te doen. Wel koop ik pas nieuwe kleding en schoenen als ik iets anders kan en wil wegdoen ;-))
    Maar die theepot zal mij met glans overleven hoor! Hij is van roestvrijstaal ;-))

  22. Marika zegt:

    Wat een mooie herinnering, ik zou er heel voorzichtig mee zijn met die theepot. 🙂

    @ Marika: Dat ben ik al meer dan 25 jaar!! En ik heb zelfs al iets bijna 40 jaar in mijn bezit, oh dear!!

  23. Vedat zegt:

    Dat tussendoor naar bed sturen, dat komt mij ook bekend voor. Ik verzette me er wel tegen, want al mijn vriendjes waren op straat, maar toch. Om een uur of tien moesten we allemaal naar binnen en pas na twaalf uur mochten we naar buiten voor het oudejaarsvuur.

    Even dacht ik, Min, dat je een blinde dame met haar rolstoel voor het raam zette, maar het bleek anders.

    Een heel gelukkig en gezond 2009, Min, voor jou en iedereen, die jou dierbaar is.

    @ Vedat: Is wat hé ouders..
    En wij bleven samen mooi binnen van het vuurwerk genieten, want ik hou wel van vuurwerk, maar op een veilige afstand..
    En bedankt voor je wensen.

Geef een reactie

