2 mannen, 1 wit huis

Zie je die blanke man, dat is die oude, aangeschoten George W. Bush.

Zie je die zwarte jongeman, dat is Barack Obama.

Eigenlijk zou de ”lame duck” het beste nu al zijn plaatsje in de geschiedenis kunnen afstaan aan zijn opvolger,

Maar de ”witte man” wil maar op de voorgrond blijven treden.

Helaas nog niet veel gehoord van de nieuwe plannen van de nieuwe man die straks woont in het Witte Huis.

Samenwerken de komende tijd tot 20 januari 2009 is wellicht het compromis.

Want dat vraagt nu de Amerikaanse economie.

Geen nieuwe schulden meer maken.

Langzaam komen dan wellicht de zwarte cijfers weer eens in de Amerikaanse boeken te staan.

Het is tijd voor verandering: Change.

Niet langer teren op vreemd vermogen.

Maar weer vertrouwen op eigen (spaar)kracht.

Kijk en niet elke verandering zal een verbetering blijken.

Dat krijg je ervan als je niet op tijd je bakens hebt verzet.

Dan wordt het de tering naar de nering zetten.

Het doen met de helft van wat je nu hebt.

2009: het word vast het mooiste jaar van mijn leven.

Ook al heb ik dan wellicht een paar dagen wat minder geld.

Er zullen ook voor mijn nieuwe kansen komen.

En wellicht heel andere als ik me ooit als kind had voorgesteld.

Mijn budget ziet er nu al stukken rooskleuriger uit dan de Amerikaanse..

Het Wow woord was dit keer geschiedenis en bij Paus Johannes Paulus II hoopte ik al eens dat hij plaats zou maken voor zijn opvolger (wat hij niet deed), en ik ben bang dat mijn wens hierboven ook de geschiedenisboeken niet zal halen.

Dit keer (wederom) iets wat ik al op 25 november jl. voor mijn schrijfcursus schreef.

Dit bericht werd geplaatst in Write On Wednesday. Bookmark de permalink .

27 reacties op 2 mannen, 1 wit huis

  1. Xander zegt:

    Ach ja, de tijd zal het leren. vroeger was het de ver van mijn bed show, maar dat is tegenwoordig ook niet meer…

    @ Xander: Reactieveld onwillig???

  2. Xander zegt:

    Ach ja, de tijd zal het leren. vroeger was het de ver van mijn bed show, maar dat is tegenwoordig ook niet meer…

    @ Xander: Tja ik volg dit theater al jaren, maar ik kan niet zeggen dat het dan allemaal even helder is hoor wat de heren en dames nu weer in hun schild voeren..

  3. Trui zegt:

    Wat jou betreft, is dit log al oud nieuws? Echt een geschiedenis – WOW, dus.:-))

    @ Trui: Op dit moment komen veel van mijn logs van de stapel reservelogjes. Gelukkig slinkt die stapel met mate en kom ik weer uit mijn logdip..

  4. Jeanine zegt:

    Prachtig geschreven!! Je hebt het op een hilarische manier prima verwoord:) Ach ja, die witte man… wat een verschrikking is dat he!

    @ Jeanine: Dank je!! En tja ik heb al eens gezegd dat ik alle heren B in de politieke arena wel de mond zou willen snoeren.. ;-))

  5. Truus zegt:

    Vooruitziende blik gehad Min?! 😉

    @ Truus: Ik zou bijna ja zeggen, want ik heb vaak al iets liggen of in mijn hoofd zitten wat ik zo bij een WOW kwijt kan.

  6. Plato zegt:

    Omdat het niet kan. Bush treedt af op een vastgestelde datum. Dat is altijd zo. Maar Bush mag in deze periode tot 20 januari niet meer zo maar alles doen. Hij moet terughoudend handelen. Obama heeft al veel gezegd en besloten.

    Deze tijd is nodig omdat alle ambtenaren van plaats wisselen (democraten voor republikeien) en dat kost tijd.

    Maar in feite is je droom al uitgekomen. Want er wordt niet alleen rekening met Obama gehouden, hij wordt zelfs overal bij betrokken.

    @ Plato: Gelukkig word Obama al meer erbij betrokken dan ik verwoord ;-))

    Deze “column” werd opgeroepen door een tekening van Paul Koning (Samenheid i.t.t. apartheid).
    Maar daar zag ik dus heel iets anders in dan Paul Koning ooit bedoeld heeft. Zo leuk die schrijfopdrachten van mijn cursus. En toen ik het Wow-woord zag, dacht ik hé ik kan hem nogmaals gebruiken, maar dan met geschiedenis als onderwerp. En dan heb ik ook nog je interview wat ik ergens voor wil gaan benutten. Ik broed nog even verder!

  7. novelle zegt:

    leuke wow geschiedenis Min.

    @ Novelle: Dank je.

  8. tagrijn zegt:

    Verandering in 2009… Ik ben nooit pessimistisch, maar voor 2009 heb ik weinig vertrouwen in de wereld. Ewen realistische benadering.Het jaar daarop krabbelt het allemaal wel weer een beetje op,maar deze klap dreunt zeker na tot 2012. En hoe dan ook zullen we daar een en ander van merken. Jammer, maar Obama zal daar ook weinig aan kunnen veranderen.

    @ Tagrijn: Ai ai ai!! Nou ja ik blijf optimistisch naar een baan zoeken, anders weet ik zeker dat mijn eigen toekomst in de goot is, brrr.

  9. tagrijn zegt:

    Goede beschouwing. Maar verandering? Nee, ik denk niet dat Obama dat zal kunnen bewerkstelligen.

    @ Tagrijn: Tja we zullen zien. Hij zal niet alles kunnen waarmaken.. Net zo goed als onze regering na het zuur nu weinig zoet kan uitdelen..

  10. frans54 zegt:

    Als je altijd met een te grote broek aan leeft komt er een moment dat die afzakt. Dan zul je verder toch je eigen broek op moeten houden omdat anderen er voor passen dat nog langer te doen: die vermageren zelf namelijk door die inspanning met het risico dat ook hun broek afzakt (dat is de afgelopen tijd wel bewezen)

    @ Frans: Fantastische analyse!!!

  11. Vrouw Ekster zegt:

    zat even op het verkeerde been met aangeschoten… 🙂
    uhm in het kader van de schrijfcursus, is het ook ‘het amerikaanse’?

    @ Snippie: Verdeurie het is inderdaad het budget…
    Maar ja mijn budget ziet er beter uit als heel de amerikaanse (of toch Amerikaanse??) economie…
    Want ik sta (nog wel) in de plus ;-))

  12. Toaske zegt:

    Obama schrijft in ieder geval sowieso al geschiedenis. Nu maar hopen dat het niet alleen bij woorden blijft.

    @ Toaske: Tja daar heb je ook gelijk in..

  13. Ik ben bang dat ook dit keer je wens weer niet uit gaat komen, hoe mooi geschreven dan ook.

    @ LG: Yep! Maar goed niet al mijn vragen of wensen hoeven vervuld te worden, want dan heb ik niets meer te vragen of te wensen.. ;-))

  14. Jeanine zegt:

    Ik denk wel dat Min’s wens uitkomt. Obama gaat een verschil maken, een echt verschil, ik voel het. Als hij tenminste niet door een stelletje racisten wordt geëxecuteerd dan. Klinkt hard, maar ze zijn daar ook hard. Het is trouwens voor iedere president die na deze witte man komt niet zo moeilijk om een verschil te maken, dat geef ik toe. Maar toch, die Obama boezemt mij in ieder geval erg veel vertrouwen in. Ik hoop dat ik gelijk krijg.

    @ Jeanine: Obama ziet er in ieder geval wat beter en optimistischer uit (uitstraling enzo) als Bush..
    En de economie kent nu eenmaal pieken en dalen.. Hopelijk hebben we het laagste punt nu gehad..

  15. Jeanine zegt:

    Eh.. dat hij dus een verschil gaat maken he!!! (het zou maar eens verkeerd gelezen kunnen worden).

    @ Jeanine: Dat had ik begrepen hoor!

  16. Vedat zegt:

    Wel toevallig, dat je dit op 25 november hebt geschreven. Op 25 november is al geschiedenis geschreven, want dat is de dag, dat Suriname onafhankelijk werd. In 1975 dan, Min.

    @ Vedat: Was dat in 1975?? Toen was ik 7! Zelf heb ik dan meer herinneringen aan de decembermoorden in Suriname… brrrr…

  17. wilma zegt:

    Of je dit nu wel of niet eerder schreef…ik vind het mooi.
    En het blijft van toepassing.
    Ben benieuwd wat de toekomst ons brengt 😉
    Liefs & een goed weekend.
    Wilma.

    @ Wilma: Op dit moment ben ik niet zo schrijflustig. Maar gelukkig heb ik nog wel wat liggen, wat ook nog actueel blijft ..
    En ik bekijk het van dag tot dag. Nu eerst weekend ;-))

  18. Jeroen zegt:

    Ik sta helemaal achter je logje Min. Mij kan George W ook niet snel genoeg oprott opstappen. Het zal wel ijdele hoop blijven vrees ik.

    @ Jeroen: Nou ja we bij ons is het altijd even wachten op de kabinetsformatie..

  19. chavalbueno zegt:

    Van mij mogen ze vandaag nog die kop van Bush aan de krokodillen voeren Min.

    @ CB: Obama ziet er in ieder geval beter uit ;-))

  20. Leo zegt:

    Zou het nu echt heel veel schelen of we straks Obama hebben in het Witte Huis of nu George Bush? Zou die begroting ineens heel anders worden? Zouden de Amerikanen minder op de ‘lat’ gaan kopen dan ze al decennia lang doen? Ze zijn ook geen betere huizen gaan bouwen na heel wat hurricanes of thunderstorms. Wij Nederlanders zijn spaarders van huis uit. Amerikanen spenders, de credit-card komt niet voor niets uit die hoek……

    @ Leo: Tja maar als straks niemand meer die dollars wil hebben… Want tja wie leent, zal ook moeten terugbetalen. En gelukkig heb ik nog geleerd om te sparen, maar helaas ken ik hier ook (jonge) mensen die meer lenen dan dat ze sparen..

  21. Keepsmiling zegt:

    Obama beloofd een heleboel. Eerlijk gezegd heb ik op de een of andere manier in ieder geval het gevoel dat hij oprecht is. Maar hij kan natuurlijk ook geen wonderen verrichten. Toch denk ik dat het een stap in de goede richting is….het feit dat Bush het straks niet meer voor het zeggen heeft is al reden genoeg voor een groot feest!

    Fijn weekend meis.
    Geniet ervan!

    @ Keepsmiling: Tja dat is het voordeel in Amerika ze mogen maar 2 termijnen staatshoofd (8 jaar) zijn. Zouden ze hier ook wel mogen invoeren ;-))

  22. Kaatje zegt:

    We gaan het zien. Ik ga van het positieve uit…een goed voornemen voor 2009.

    @ Kaatje: Zo is het we kunnen het beter van de positieve kant bekijken. En dat deed ik al en blijf ik doen

  23. Aline zegt:

    Laten we hopen dat de zwarte man het waar kan maken… alle ogen zijn natuurlijk wel op hem gericht…

    @ Aline: Tja dat is ook weer waar. Nou als ik nou eens even niet kijk zou dat helpen??

  24. Maurice zegt:

    ik denk dat t niet zo heel veel uitmaakt wie er in het wiite huis zit. ik geloof niet meer zo in de amerikaanse democratie. Die wordt toch volledig bepaald door oliebelangen enzo.
    Verder heeft leo ook gelijk. Al is obama gelukkig beter dan bush.
    je schreef t weer mooi!

    @ Maurice: Haha Maurice ik heb in 1991-1992 een jaar in Amerika gewoond, dus mijn vertrouwen was daarin al langer weg.. En dank je voor het compliment, ik bloos ervan

  25. Mannie zegt:

    Mooi geschreven min! Denk dat je er ook op je cursus positieve reacties op kreeg!

    @ Mannie: Mijn cursusleider leest me graag!! Vond ik een heel leuk compliment. En dank je voor het compliment.

  26. Melody zegt:

    We hebben geen andere keus dan het allemaal maar af te wachten en te slikken zoals we het voorgeschoteld krijgen….. slikken of stikken…..

    Wat jouw wensen betreft…..ik hoop voor jou en ieder ander, een fantastisch, gelukkig en gezond 2009!

    Liefs Melody

    Melody: Tja daar zeg je wat; slikken of stikken.
    En dank je voor de wensen. Gelukkig is mijn gezondheid aanzienlijk verbeterd de afgelopen tijd, dus ik hoop 2008 ook heel fantastisch, gelukkig en gezond af te sluiten..

  27. Marloes zegt:

    Ik hoop echt dat met het aantreden van Obama de koers van de Amerikaanse regering een andere wending nemen zal, maar of de mentaliteit van de Amerikanen drastisch zal veranderen? de geschiedenis zal het leren.

    @ Marloes: We zullen het zien, maar als straks echt niemand hen iets wil lenen zullen ze toch iets moeten..

Geef een reactie

