Laat me

Laat me niet alleen,

zoeken zonder sporen

Laat me niet alleen,

mijn verdriet verwoorden

Want er is toch nog steeds

een hoop om dankbaar voor te zijn

De angst van werkeloosheid

doet al vooraf veel pijn

Laat me niet alleen

want ik wil graag weer glimlachen.

Niet alleen de schaduwzijde zien.

De reis die het leven is dagelijks waarderen.

Laat me alleen

nog heel even een raam open zetten

Om die angst voor wat dan ook

Mijn hoofd eens uit te zetten.

___

Dit schreef ik in het kader van mijn schrijfcursus, met op de achtergrond:

http://www.youtube.com/watch?v=kZSAkCdLzkg

___

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

18 reacties op Laat me

  1. Keepsmiling zegt:

    De overtuiging en bezieling waarmee hij dit zong: kippevel.

    Jouw gedicht: ontroerend mooi!
    Werd het ook beoordeeld voor die cursus, kreeg je er een punt voor?

    Keepsmiling: Thanks! En aan punten doet mijn cursus niet, maar mijn cursusleider leest me graag.
    En zolang ik graag schrijf en gelezen wil worden ga ik door ;-))

  2. Alice zegt:

    Prachtig gedicht Min, petje af. Alleen ontbreekte er niet een NIET bij de laatste laat me alleen? Dat stukje loopt niet lekker.

    @ Alice: Mijn keuze was juist om zonder Niet te eindigen.
    Maar wellicht laat die laatste zin ook zien dat ik op dit moment ook een beetje doelloos rondloop.
    Want tja ik werkte er graag 😦

  3. mikelodeon zegt:

    Mooi Min, die laatste stap zet je alleen. Zet alle sluizen open en laat je angsten wegstromen

    @ Mikelodeon: Gniffel, hihi ik ga de sluizen opzetten!! Mooi beeld en dan al mijn angsten vaarwel zeggen..
    Het komt vast goed, alleen nog even wat meer geduld hebben.

  4. frans54 zegt:

    Klinkt beter, en jouw gedicht positiever, dan “laat me alleen, alleen met al mijn verdriet, ‘tis beter dat ik nu geen mensen ziehiehie….”. Geluk en verdriet zijn ook op dat punt geheel tegengesteld: gedeeld verdriet wordt minder, makkelijker te dragen, gedeeld geluk wordt meer.

    @ Frans: Niemand, niemand, niemand die me troosten kan.. Ik ken echt teveel teksten.. En ik ben zo iemand die zelfs in heel slecht nieuws nog positieve dingen ziet.
    En het helpt echt inderdaad om geluk en verdriet te delen.

  5. Trui zegt:

    Prachtig nummer, van Jacques Brel.
    Mooi gedicht van jou, Min.
    Gedeelde vreugd is dubbele vreugd en gedeelde smart is halve smart.

    @ Trui: Kijk daar zeg je iets! Ik deel graag mijn vreugde en ik zou heel graag mijn smart halveren. Het voelt al veel beter nu ik mijn pijn beschreven heb…

  6. Aline zegt:

    Heerlijke muziek… en prachtige tekst heb je geschreven…

    @ Aline: Mooi hé, ik hou al zolang van Brel en dank je voor het compliment. Echt ik zit hier met een glimmend neusje..

  7. Jeanine zegt:

    Verschrikkelijke muziek, maar mooie tekst!

    @ Jeanine: Sorry ik hou van Brel en tja al luisterend kwam die tekst erbij. Dank je voor het compliment.

  8. tagrijn zegt:

    Wat een mooi woordenspel met ‘laat me niet alleen’. Perfecte vondst.

    @ Tagrijn: Ik bloos ervan Tagrijn!! Mijn cursusbegeleider vond het ook al zo mooi..

  9. Jeroen zegt:

    Knap gevonden, mooi geschreven.

    @ Jeroen: Het is dicht op de huid geschreven. En kennen dat het pijn doet is al een hele opluchting..

  10. J@n. zegt:

    Mooi lied, goed gevonden.

    @ J@n: Brel spreekt mij heel erg aan, dus de rest kwam (leek het) vanzelf..

  11. wilma zegt:

    Hoi Min,
    Recht vanuit je hart geschreven…mooi!!
    en Brel…ja!! blijft goed he!
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Haha wat leuk ik was net naar de Dubliners aan het luisteren op je log.
    Dank je voor het compliment, ik glunder ervan..

  12. Melody zegt:

    Hoihoi, dit is heel mooi beschreven….. sommige mensen hebben dat….kunnen gevoelens tussen woorden in regels leggen van slechts enkele woorden!
    Mooi!
    Liefs Melody

    @ Melody: Dank je! En ik wist echt niet dat ik dit kon hoor.
    Ik vond mijn schrijfkunsten altijd wat warrig, maar dat lag denk ik meer aan mijn handschrift ;-))

  13. maryan zegt:

    Mooi Min.. uit je hart. Zo herkenbaar menselijk.
    Ik vind die laatste zonder niet juist heel mooi 😉

    @ Maryan: Ach fijn ik lijk een mens ;-)) Geen virtueel dier dus. Jottum!!

  14. Leo zegt:

    Mooi uitgedrukt in woorden hoor. Angsten zijn heel vervelend, zeker als je het niet helemaal zelf in de hand hebt hoe de toekomst er voor je uitziet….herkenbaar!

    @ Leo: Dank je. Gelukkig kan ik het een beetje van me afschrijven. En tja waarom maakt een mens zich zo’n zorgen hé?

  15. Truus zegt:

    Knap gedaan Min, het kan helend werken hè. In jouw context hoort die laatste NIET er inderdaad niét te staan. 😉

    @ Truus: Leuk al die complimenten, daar groeit mijn zelfvertrouwen met rasse schreden van. En inderdaad vanuit mijn optiek hoort de laatste NIET er inderdaad niét te staan. ;-))

  16. Plato zegt:

    Indrukwekkend, alleen al die mimiek die nooit helemaal hetzelfde is maar die je lippen laat krullen en je wenkbrauwen laat fronsen.

    Ga door Min, net zo lang tot je beseft dat de angst maar één woonplaats heeft: je hoofd. Wees een verhuurder van formaat en zet de angst er uit. Er is een nieuwe huurster die dubbele huur betaalt: ze heet vertrouwen.

    @ Plato: En het vertrouwen keert langzaam echt weer terug, langzaam vanuit het puntje van mijn staart.
    Dank voor je mooie woorden.

  17. Vedat zegt:

    Ja Min, soms… Nu ben je toch weer bijna in dezelfde situatie?

    @ Vedat: Ehm ja helaas nog steeds. Maar de pijn wordt wel beter te hanteren!

  18. rietepietz zegt:

    Gewéldig gedicht en als dat therapeutisch werkt , zoveel te beter , met een prachtige song als toegift . !

    @ Riet: Dank je, het helpt me weer wat beter te voelen in die staart hé!

Geef een reactie

