Rookgenot

Je mag bijna nergens meer binnen roken.

Nee, zelfs niet in de kleinste kroeg.

Dat was 40 jaar geleden wel anders.

Als je dan de geur van een sigaar, pijp of shag rook

wist je wie er op bezoek geweest was.

Mensen namen de tijd ervoor om van hun rookwaren te genieten.

Ze deden dat open en bloot.

Het begon natuurlijk al met de sigaar uit de doos te halen.

Of door de pijp te stoppen met tabak.

Met je shag en vloeipapier een sjekkie rollen.

Het was een heel ritueel.

Er werd bijna overal gerookt.

Dat werd toen gewoon gedoogd.

Er was nog geen sprake van te veel of te weinig fijnstof.

Je mag bijna nergens meer roken.

Kijk zeiden we vroeger:

Roken dat lossen we samen wel op.

En er werd in mijn kindertijd gewoon nog in gezelschap gerookt.

Gezellig na het eten.

Met een vuurtje werd het aroma van de sigaar, de pijp of het sjekkie onthuld.

En nu we bijna nergens meer mogen roken…

Vraag ik me af..

Wat word het volgende gebod:

U zult 10 kinderen nemen?

U zult fulltime werken?

U zult lid zijn van een politieke partij?

…

Kijk ik maak graag zelf mijn keuzes,

waar mijn gezondheid / welzijn mee is gebaat.

En nee, ik rook al ruim 20 jaar niet meer.

Heel bewust werk ik nu parttime..

Het is echt beter voor me dat ik ook mijn rookverbod niet negeer.

Toch voelt het niet aan als overlopen dat ik nu protesteer!!

___

Dit maal was het Wow-woord overlopen.

Vanmiddag is in Den Haag een protest tegen het wat te ver doorgevoerde rookbeleid.

En hier staat dan nu mijn virtuele bijdrage.

___

Dit bericht werd geplaatst in Write On Wednesday. Bookmark de permalink .

30 reacties op Rookgenot

  1. Sadira zegt:

    Goedemorgen , piet stuurde me hier eens langs en ik wens je gelijk een fijn weekend

    sadira

    @ Sadira: Dank je en ik kom ook vast eens bij jouw langs 😉

  2. J@n. zegt:

    Sinds enige jaren rook ik nog maar één sigaartje per dag, gewoon omdat ik het wel lekker vind en het hoeft niet persé, dus verslaafd ben ik allang niet meer, maar ook ik ben het volkomen met je eens Min. Het gaat hier over onverdraagzaamheid, want de tegenstanders worden niet rustiger nu er een verbod is in de horeca, integendeel nou beginnen ze ook al te protesteren omdat ze buiten mensen zíén roken…..
    Bij mij mag binen gerookt worden!

    @ J@n: Nou ik wilde ook graag die sfeer van leven en laten leven weer eens te voorschijn halen. Want dat gemoedelijke dat mis ik wel een beetje.

  3. Melody zegt:

    De betutteling ten voeten uit, waar zal het eindigen!

    Goed geschreven, fijn weekend!

    @ Melody: Tja die keuze is denk ik voor iedereen heel persoonlijk. Ik kies ervoor om juist niet naar koopzondagen te gaan, maar ik denk dat ik daar een minderheid in ben ;-))

  4. Alice zegt:

    Roken doen we hier ook niet meer en van mijn hoeft dat rookverbod niet zo streng te zijn, als mensen niet zonder hun rokertje in de kroeg kunnen dan kom ik daar gewoon niet. In een restaurant vind ik het wat anders, daar eet ik graag rookvrij. De geur van niet gerookte tabak vind ik trouwens heel lekker, alleen daarom kom ik graag in het tabakswinkeltje alhier.

    @ Alice: Ook ik eet / werk heel graag rookvrij, maar ik ben gewoon niet zo’n kroegtijger, dus daar zal ik van rook weinig last ondervinden..

  5. een Oldtimer zegt:

    Wij hebben het probleem thuis weten op te lossen met een WERKVRIJE rookplek.

    Maar als het om de gezondheid gaat dan is rookvrij ook echt ROOKVRIJ en niet klein kroegje rookvrij maar grote kroeg slechts voor een gedeelte.
    Het gevecht gaat niet meer om de gezondheid maar om de regelgeving.

    In een kroeg is het niet verboden om te drinken.
    Vertel me niet dat het drinken tot je er bij neervalt gezond is maar het is niet verboden.
    Oké je mag geen auto rijden maar vertel me niet dat het dan ook niet gebeurd.
    En als je het dan wel doet dan mag je niemand dood rijden maar vertel me niet dan het dan ook niet gebeurd.

    Ja dit drinkverhaaltje is onzin.
    Maar dat is het verbod op roken ook.

    @ Oldtimer: Ik ken nog werkplekken waar gewoon vrolijk doorgepaft word.. Want daar is de scheiding tussen privé en werk bijna niet aan te geven. En tja ik vond het rookverbod totnutoe wel prettig, maar tja zoals je in jouw verhaal al laat zien, hoe vermijd je sommige dingen in het leven..

  6. Wilma. zegt:

    Mooi geschreven.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dank je! Ik hoop dat het je een beetje verwarmt heeft deze rook of zijn de klussers eindelijk een deur verder gegaan??

  7. thea53 zegt:

    Ja het rookverbod, en waar blijft het drinkverbod…

    Ook ik werd door deze piet getipt ,
    daarom ben ik hier ook aangewipt.
    Even spieken werd gewenst,
    waarna ik je een prettig weekend wens..
    Liefs van Thea x

    @ Thea: Ik mag niet roken en drinken ook alleen maar met mate. Ach dan schrijf ik me maar een slag in de rondte en ik kom ook straks jouw kant opzeilen ;-))

  8. Sylvia zegt:

    Zelf rook ik niet. Maar ik vind dit gewoon betutteling. Het zijn wel de kleine horecagelegenheden die hier de dupe van zijn. De grotere kunnen nog een rookgedeelte maken. Dus is er wel degelijk sprake van ongelijkheid.
    Was het niet zo dat we in 2006 niet massaal tegen de grondwet van Europa hebben gestemd? Daar was voor mij een reden voor. En niet alleen maar de dure euro, maar het geld wat het ons allemaal kost aan Europa en het gebemoei die we krijgen van andere landen.

    Het rookverbod is nog maar een begin van de zichtbare ellende die Europa met zich meebrengt.

    En even vanwege het sinterklaasspel

    Voor het sinterklaas spel
    trek ik vandaag even aan de bel.
    Dus kom ik even langs om te kijken
    en alle deelnemers hun weblog te vergelijken.

    Wens je volgende week heel veel plezier
    Want het is tenslotte ook wel weer een leuk vertier.

    Heel veel groetjes
    Sylvia

    @ Sylvia: Zo je bent al helemaal in de stemming. Ik kom straks ook eens jouw kant op ;-))

  9. Plato zegt:

    Een goede WoW, maar mij wat te zwart wit. Er is immers een verschil tussen een verbod om wat andere stoort (roken) en een GEbod wat nergens op slaat (lid worden van een partij etc.

    Bovendien er is geen rookverbod in het algemeen. Er is alleen een rookverbod daar waar je anderen kan storen.

    Mensen die roken hebben niet rokers jarenlang laten meeroken, tegen hun wil. En dat is nu rechtgezet.

    @ Plato: Gelukkig is het rookverbod nog niet algemeen, maar de kans is er wel dat het nu heel erg doorslaat.
    En ik denk dat Sjoerd je van harte gelijk gaat geven..
    Want hij vindt het heel prettig rookvrije ruimtes ;-))

  10. Jeanine zegt:

    Ik rook nu even een sigaretje, tussen twee gangen door:) Ik kom later verder lezen, goede WoW:)

    @ Jeanine: Rook ze en dank je.

  11. maryan zegt:

    Gelukkig stond daar de reactie van Plato haha.. Ik heb nooit gerookt maar wel verrekte veel meegerookt omdat dat ‘normaal’was. Er werd zelden gevraagd of het oke was..
    Ik vind het goed dat dat nu es rechtgezet wordt.
    Hoeven we tenminste niet meer met zere ogen te zeitten..
    Kan zijn dat het nu doorslaat.. daar heb ik dan minder bezwaar tegen eigenlijk.

    @ Maryan: Oh ja die zere ogen door de rook, helemaal vergeten!! Maar ook ik ben heel blij met allerlei rookvrije ruimtes, maar zoals ik al zei een kroeg bezoek ik zo minimaal..

  12. mikelodeon zegt:

    Tja als ex rookster (dat zijn de ergsten:-)ben ik wel blij met dit rookverbod, zeker in restaurants. Maar in andere gelegenheden zou een embleem van roken of niet roken toegepast kunnen worden. Zodat je kunt kiezen voor roken of niet roken, met een grote kans dat alles weer roken wordt, maar goed in een kroeg zul je mij zowiezo niet meer aantreffen, daar heb ik al teveel tijd doorgebracht 😉
    Maar goed, ik houd niet van betutteling maar ook niet van eten in een rookruimte, wat is wijsheid in deze? Samen oplossen?daar geloof ik niks van, helaas..

    @ Mikelodeon: Ehm ik ben bang dat je wel gelijk hebt.
    Want tja je geeft ze een vinger en ze nemen je hele hand, wat zeg ik je hele arm..

  13. elisabeth zegt:

    Wat mij betreft roken ze in stamkroegjes volop, zolang ze het maar niet in restaurants doen.

    Eindelijk kom ik ook eens kijken,
    wie er met het spel meedoet.
    Jouw schoentje staat ook mooi te prijken,
    fijne avond, ik sluit af met een groet.

    Elisabeth

    @ Elisabeth: Tja al die extra logs bezoeken voor de Sint het is een hele klus, maar een gedichtje vind ik een dikke plus.

  14. rietepietz zegt:

    Fijnstof…… dan moeten alle auto’s dus ook maar aan de kant en al dat vliegen is ook zo lekker niet , allemaal maar afschaffen dan? Ik rook al 27 jaar niet maar voel me méér dan solidair met de rokers , wát een heksenjacht op de roker .In gedachten zie ik het pijpenhangertje van mijn vader aan de wand hangen met daarop de tekst ;”een tevreden roker is geen onruststoker ” dat kun je van de niet rokers vaak niet zeggen !

    @ Riet: Tja het is na jaren bijna overal kunnen roken, tot alleen thuis en op de rookplek, natuurlijk wel even wennen voor beide partijen..

  15. Trui zegt:

    Hoewel drugs verboden zijn, worden koffieshops en het roken in koffieshops gedoogd.
    Ik wacht op het eerste rookcafé, dat wordt gedoogd en waar je dus ongestraft je sigaretje kan roken.

    @ Trui: Volgens mij is er wel een markt voor, maar goed het is niet mijn ideale werkplek als er gerookt mag worden..

  16. Tanya zegt:

    Het is inderdaad een betutteling van de overheid! Zelf rook ik niet, maar de rokers zijn wel erg de dupe van deze maatregel.
    Van het sinterklaasspel kom ik verplicht
    even langs met een gedicht.
    Rondkijken op internet
    is altijd een pret.
    Het spel gaat bijna beginnen
    Ik ben benieuwd wat sint gaat verzinnen
    Ik zeg vaarwel
    en succes met het spel!

    Groetjes van Tanya

    @ Tanya: Dank je voor het gedicht en ik bezoek nu heel wat extra logs dat is een hele klus. Maar wel leuk al die reacties, dus..

  17. Aline zegt:

    Een hele aparte wow… ik ben zelf al jaren geleden gestopt… en vind het fijn om nu gewoon te kunnen eten zonder me eigen te verslikken in de rook van een ander…

    @ Aline: Dat is ook waar. Maar ik realiseerde me ineens dat ik niet alleen valuta’s, maar ook geuren in het café ken die mijn tantezeggertjes heel vreemd zullen voorkomen..

  18. Truus zegt:

    Ik heb als kind ook jaaaaren passief meegerookt en mijn stiefvader is na al zijn zware Van Nelle’s aan longkanker overleden. Wat ik ook heel erg vind, hoe vaak zie je niet dat iemand al een nieuwe sigaret opsteekt terwijl de vorige nog half opgerookt op de rand van de asbak ligt??? Maar een rookcafé, dat lijkt me wel een goed idee, als tegenhanger van al die rookvrije. 😉
    Mij zul je er trouwens ook niet vinden maar dan kunnen al die rookverslaafden toch nog ergens terecht.

    @ Truus: Nou ik start maar geen rookcafé, dat is voor mij niet zo’n slim idee..

  19. Truus zegt:

    Oh ja, een goede WOW gezien de discussie die nu is opgelaait. 😉

    @ Truus: Dank je!

  20. Vedat zegt:

    “Het is geen man, die niet roken kan.” Dat was een slogan vroeger. Ik weet nog, dat een oudere juffrouw vroeger op de lagere school vertelde, dat zij ervoor gezorgd had, dat haar zoon tot zijn achttiende jaar niet rookte. De beloning daarvoor was dat hij honderd gulden heeft gekregen.
    De meesters rookten altijd in de klas en als zij jarig waren, dan kregen zij van bijna ieder king een pakje sigaretten. Van een juffrouw wisten wij niet of zij rookte. Vrouwen rookten vroeger in ieder geval niet in het openbaar en zeker niet voor de klas.

    @ Vedat: Tja bij mij zou mijn rijlessen betaald worden, maar ja helaas ik stak wat sigaretten op voor die tijd, echt heel veel spijt ;-))

  21. Keepsmiling zegt:

    Helemaal mee eens! 🙂

    @ Keepsmiling: Met rookgenot en de auto??

  22. pixiedust zegt:

    Ik heb van de sint te horen gekregen
    Dat ik me naar jouw logje toe moest bewegen
    Anders stuurt hij misschien de piet met de roe
    Maar ik ga liever in de zak mee naar spanje toe.
    Dus daarom ben ik hier
    Ik wens je ook heel veel plezier
    En dat je maar veel lol heb tijdens het sint spel
    Naar de andere mede spelers ga ik nu snel

    Liefs
    Pixie

    @ Pixie: Tja dat bezoeken van al die extra logs is een hele klus, maar dit gedicht verdient een dikke plus en kus.

  23. Ik en Mij zegt:

    Een hele leuke wow.. En tja, als ex-rookster (die zijn echt het ergste) ben ik blij dat er in café´s (de eetcafé´s wel te verstaan) en restaurant niet meer gerookt mogen worden. Smaakt het eten des te meer. Maar zo lekker ´s avonds in de kroeg…. ze moeten niet zeuren.. daar hoort een sigaretje bij.
    En die politieke partij.. waar had ik dat eerder gelezen??? 😉

    @ Ik en Mij: Blijkbaar heb ik echt maar een blauwe maandag gerookt..
    Vast op een ander log; bij Plato bekende ik al eens dat ik ooit heel actief wilde zijn bij mijn partij.
    Maar dat bleek niet echt iets voor mij ;-))

  24. novelle zegt:

    heeee leuke wow overlopen Min ikzag alleen in het begin van je verhaal allemaal blote en open mannen die aan het roken waren.gek he dat heb ik nu de laatste tijd ik zag ook al hamburgers bij Plato uit de pan springen die hamburg in gingen.maar euhhh je had een beregoed logje overlopen.PRIMAA

    @ Novelle: Ik zie ik zie wat jij ook ziet ;-))
    Dank voor het compliment !

  25. Toaske zegt:

    Ik vind het helemaal niet verkeerd, dat rookverbod. Vind het eigenlijk ook maar raar dat er nu zoveel ophef over gemaakt wordt. Een roker kan lekker even zijn shaggie buiten of in een speciale ruimte roken en kan daarna toch weer gewoon terug naar de kroeg of restaurant waar de anderen zitten? Ik denk dat ook de rokers zich daar een beetje aan moeten houden en niet verongelijkt moeten gaan zitten doen. Er zijn heel veel mensen blij dat het niet meer zo gigantisch naar rook stinkt overal. En ja, ik heb ook gerookt en vriendje rookt nog steeds. Dus!

    @ Toaske: Inderdaad daar ben ik wel blij mee dat mijn kleding nu niet na een avondje uit zo “verrookt” is.
    En Juan rookt al ruim 10 jaar ook niet meer, heel blij mee..

  26. frans54 zegt:

    Dat even naar buiten lopen van Toaske kon neg wel eens moeilijk worden als meer gemeenten het voorbeeld van Den Haag gaan volgen en strikt op het weggooien van peuken en kauwgum gaan letten en daar een boete van 95 euro voor gaan uitschrijven. Ik heb niet echt iets tegen het rookverbod, Nederland was een van de laatste landen in Europa waar het in een of andere vorm werd ingesteld, maar men draaft hier af en toe gelijk zo door.

    @ Frans: Tja maar dat heb ik al in de jaren 80 afgeleerd om peuken en kauwgum op straat te droppen, zal ik volgende week eens op het log zetten hoe dat kwam !

  27. Knetter zegt:

    Mooi.

    Ik was ook een roker bijna 9 jaar geleden maar als ik terug denk aan mijn kindertijd.
    Wat vond ik het vies dat mijn ouders rookten

    @ Knetter: Dank je. Dat we dan toch ooit eens zelf rookten.. terwijl we het zo smerig vonden.

  28. Maurice zegt:

    mooi geschreven, min.
    ik rook niet, nooit gedaan……als mensen om me heen roken stoort t me meestal niet.
    ik kon wel genieten v d rook van opa’s sigaar en het ritueel waarmee hij ‘het goud’ uit zijn sigarendoos haalde.
    als rook mij stoort zeg ik er meestal wat van.
    kwestie v geven en nemen

    dag!

    @ Maurice: Knap hoor!! En ik krijg ook nog een goed beeld van je opa’s ‘goud’

  29. Muzzzzzzzzzz zegt:

    eerlijk gezegd Min, ik ben wel blij met het rookverbod.
    Maar ja….ik rook dan ook niet hè.
    Kijk als ze met een port verbod zouden komen dan krijg ik het zwaar.
    Das nie gezellig……
    maar ik voel wel met je mee wat betrefd de geuren.
    Iedere oom rook naar zijn eigen sigaar, pijp of sjag.
    dat had wel wat.

    @ Muzzz: Tja, maar als ik bij rokers in huis kom ben ik toch altijd blij dat mijn huis rookvrij is. Enne port oh nee liever niet verbieden ;-))

  30. Xander zegt:

    Ik ben dus net 9 dagen geleden gestopt met roken. wat overigens helemaal niets met het gezeik te maken heeft, want dat vind ik nog steeds. het is 1 groot gezeik dat je nergens meer mag roken. in hokjes word je gezet van 2 bij 2. of bij een paal waar je dan nog moet opletten dat je niet te ver wegloopt… nog even en je mag niet meer op straat roken, kwestie van tijd ben ik bang.

    @ Xander: Ah vandaag, 3 december, dag 10 alweer.
    Tja het is net als met verkering krijgen eerst is het rekenen in dagen, daarna in weken, daarna in maanden.
    En na een aantal jaar rookvrij, denk je verrek wat knap dat ik stoppen kon. Beloon jezelf dus met iets leuks voor deze prestatie.

Geef een reactie

