Hand en arbeid

Als ik naar mijn handen kijk, denk ik toch altijd aan mijn opa Cor.

Opa had ook twee handen.

Maar opa had al vanaf zijn achttiende 8 vingers.

Hij had als timmerman zijn pink en ringvinger van zijn linkerhand verloren.

En ondanks deze handicap bleef hij werken.

Met 8 vingers was hij wellicht veel creatiever dan ik met deze tien.

..

Als ik naar mijn handen kijk, denk ik toch altijd aan mijn opa Kees.

Opa had ook twee handen.

Zijn handen konden de mooiste muziek ontlokken aan instrumenten.

Zo, ook zonder bladmuziek.

Daar stak ik dan maar schril bij af met mijn kennis van de vlooienmars.

..

Als ik naar mijn handen kijk,

dan voelen ze wel koud.

Maar ze zijn niet kil.

Ik ben dan niet zo handig met doe het zelven,

of zo muzikaal ermee.

..

Er zijn veel dingen die je met je handen kunt doen.

Je kunt er op gaan zitten (doe ik weleens als ze te koud worden)

Je kunt ze ballen (als je ergens van baalt)

En je kunt ze uit de mouwen steken.

Ermee zwaaien.

Mijn handen hebben me al vaak opgevangen na een val.

Ik denk dat ik ze vandaag maar eens ga verwennen.

..

http://www.youtube.com/watch?v=bIHTdRjhhmw

En wederom wat bonusmateriaal met dank aan de schrijfcursus die ik momenteel volg.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

22 reacties op Hand en arbeid

  1. Vrouw Ekster zegt:

    wordt ik wel nieuwsgierig naar het instrument wat opa Cor bespeelde met z’n 8 vingers…

    @ Snippie: Opa Cor was timmerman. Maar hij was vast ook heel muzikaal want ik ken in zijn familie heel wat zangers en muzikanten.

  2. een Oldtimer zegt:

    Ga je er weer op zitten of neem je een snipperdag?

    @ Oldtimer: Ohw een snipperdag dat lijkt me wel wat ;-))

  3. Aline zegt:

    Heerlijk die schrijfcursus… 😉
    Enne tja mijn vingers gaan ook lekker op en neer op het toetsenbord…

    @ Aline: Ik zie het voor me ja. Bij alle stukjes die je schrijft ;-))

  4. tagrijn zegt:

    Ja joh, ga jij je handen maar eens lekker verwennen. Als je toch niets anders om handen hebt,is dat wel handig.

    @ Tagrijn: Ik heb nog voldoende andere dingen om handen. Maar ik doe nog steeds stapje voor stapje, dat is vast ook handiger.

  5. J@n. zegt:

    Vroeger, toen kon ik op mijn handen gaan staan…..Ik kon geen handstand maken, maar wel met mijn voeten op mijn handen gaan staan;-)) Daar ben ik tegenwoordig te stram voor!

    @ J@n: Ben je toch lenig geweest. De handstand, de radslag ja zelfs het koppeltje van Min duikelen daar had je hele komische filmpjes van kunnen maken ;-))

  6. Vedat zegt:

    Ga je jouw handen verwennen met jouw handen?

    @ Vedat: Of laten verwennen door een ander paar handen.

  7. Alice zegt:

    Het is mooi wat we allemaal met onze handen kunnen. Ik had ook van deie creatieve mensen in de famillie, het is een wonder wat we telkens weer zien, dat handgeburik.

    @ Alice; Inderdaad en ik hoop ook wat creatiever te gaan worden. Tot dusvers werkte ik voornamelijk als “hoofdwerker”.

  8. Jeanine zegt:

    Lekker handmasker, cremetje en massage:) Ik vergeet mijn handen altijd, wel druk met anti-rimpelcreme voor mijn gezicht. Mijn handen verrimpelen waar ik bij sta:) Ik ben ook wel benieuwd welke instrumenten jouw opa dan bespeelde! Hoe is het gegaan met het mantelpak?? Ik kan over mijn gedoe nog niet loggen want het is nog steeds niet rond (wat heel normaal is daar waar ik werk, zucht). Maar mijn lease-auto gaat alvast niet door en daar baal ik van. Nu moet ik mijn stoere, geweldige, fantastische, maar hoogbejaarde Alfa gaan opofferen……. snik. 172 km. per dag moet ik gaan jagen met mijn Alfa. Tis toch erg.

    @ Jeanine: Ik geef mijn handen nog maar een extra maskertje. Mijn opa Kees kon heel goed viool en piano spelen. En mijn opa Cor zal vast ook heel muzikaal geweest zijn, want er zitten ook muzikanten / zangers in zijn familie.
    Het mantelpakje voelt nog wat onwennig en ik hoop dat ik binnen een straal van 25 km een nieuwe baan ga vinden.

  9. Truus zegt:

    Min, je mag in je handen klappen voor jezelf en je handenlogjes. 🙂

    @ Truus: Dank je, doe ik (applaus voor mezelf..)

  10. Mijn handen waren een tijdje ziekies… het gaat beter 🙂

    @ Libra: Goed om te horen, nu hoop ik ook snel van mijn hoofdpijn af te komen.

  11. mikelodeon zegt:

    Volgens mij word jij steeds handiger, voor zo’n stukje schrijven draai jij je hand niet meer om

    @ Mikelodeon: Ik zal vast nog wel eens laten zien dat ik ook heel onhandig kan zijn.

  12. Wilma. zegt:

    Môgge Min,
    Wat leuk zo’n schrijfcursus…
    Zal ook eens zoeken naar wat info…
    je schrijft heel wat weg zo langzamerhand ;-))
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Het bleek inderdaad een schot in de roos voor mij die schrijfcursus. Want mede dankzij die cursus heb ik nu nog wat leuke logjes op de plank.

  13. Trui zegt:

    Met handige handen kun je een heleboel zaken zelf in de hand houden.

    @ Trui: Nou ik ben niet altijd even handig helaas..

  14. frans54 zegt:

    Ik ken ook mensen die regelmatig op hun handen zitten zonder dat ze koud zijn. Die mensen komt weinig uit handen.
    Dit soort werk kende ik van Cor Steijn trouwens niet, ik kende hem, vermoedelijk zoals de meesten, slechts als de pianist van Dorus.

    @ Frans: Dankzij Youtube vond ik dit en ik als ik mijn ogen sluit is het net of ik mijn opa Kees hoor spelen op de viool.

  15. novelle zegt:

    zie je handen zie toch hoe mooi ze staan .
    Je kunt ermee over je haren strijken.
    je kunt er ook mee slaan
    Ook zal blijken
    dat je er mee kan typen dat heb je heel mooi gedaan!!!

    @ Novelle: Oh dank je wat een leuk gedicht!

  16. Ze hebben inderdaad wel een verwendag verdiend zo nu en dan.

    @ LG: Tja het is hier elke dag dierendag, maar die handen daar stond ik toch echt minder bij stil.

  17. Sinterklaas zegt:

    Stiekem-Piet komt hier even snel binnenwippen,
    want hij kan het niet nalaten u even te tippen!

    Uw medespelers bezoeken en uw ogen over diens log te laten gaan,
    zodat u straks bij het spel niet lang zonder antwoord hoeft te staan!

  18. Xander zegt:

    Mooi ode aan de diverse handen. Volgende week je voeten? (-;

    @ Xander: Dat vroeg ik mezelf vanochtend ook al af ;-))

  19. Bianca zegt:

    Leuk gedicht het je geschreven.
    Ik heb altijd koude handen .
    Nu ook wrijf ik ze weer warm.
    Ff onder de warme kraan is ook zo lekker voordat
    ik begin met tekenen.FF opwarmen hahahaha.

    Ik zie dat jij ook mee doet met het sinterklaas spel.
    Jij bent de laatste die ik bezoek .Nu heb ik iedereen gehad die meedoet het het spel.

    @ Bianca: Ohw ik kom zo ook eens bij jouw kijken, want handen die kunnen tekenen daar ben ik wel jaloers op..
    Gr Bianca

  20. Vrouw Ekster zegt:

    owwwww opa kees bespeelde een instrument, niet opa cor!!!!!!! overheen gelezen, nouja, blijf ik benieuwd welke instrumenten opa kees speelde.

    @ Snippie: Piano en viool. Hij was beroepsmusicus ;-))

  21. Plato zegt:

    Doe dat maar, Min, je handen zullen je dankbaar zijn. Bedankt voor het linkje. Het is een tijd geleden dat ik Benny Behr en Sem Nijveen samen zag optreden. Ik schat dat dit de jaren ’50 waren. Blijft mooi.

    @ Plato: Tja ik zoch bij Youtube gewoon op viool en daar stonden de heren. En inderdaad heel mooi.

  22. rietepietz zegt:

    Misschien dat opa Cor wél op een zaag kon spelen , dat lukt ook met 8 vingers !Konden de opa’s elkaar toch een handje helpen !

    @ Riet: Ehm zo vaak zagen de heren elkaar niet..
    Bij de bruiloft natuurlijk en daarna vast bij de huwelijksjubilea van mijn ouders.
    En alleen opa Cor was op het huwelijksfeest (in 1998) van mijn broer aanwezig.

Geef een reactie

