Een “portret” van mijn handen

Er zit verschil in mijn handen. 

De rechter heeft al wat deukjes opgelopen.

Het uiterste topje van mijn rechterduim is (boven de nagel) al gesneuveld.

Het gevolg van een bedrijfsongeval.

De rechter middelvinger staat al bijna 40 jaar scheef.

Het zijn beweeglijke handen, allebei.

Pianovingers, lang en rank.

Echte vrouwenhanden

Koud ook.

De lijnen in mijn handpalmen lopen kris kras.

De nagels zijn kort geknipt en ongelakt.

Op mijn linkerpols verteld een horloge me hoe laat het is.

Aan een ringvinger draag ik een ring.

Deze ring is een opmerkelijk sieraad.

Ik draag namelijk heel weinig sieraden.

Maar deze draag ik al sinds 2000 dagelijks.

– Dat weet ik zo zeker omdat er een datum staat in de ring.

Wat valt er nog meer op aan mijn handen?

Dunne polsjes, bijna te dun.

Ik ben niet gebouwd met hele forse botten.

Jarenlang was ik altijd de lichtste van de klas.

En dat terwijl ik alles kon eten wat ik wilde.

Sinds ik het ooit zag bij Stuif es in kan ik mijn vingers

(van beidehanden)

op vele manieren kruisen.

Middelvinger over wijsvinger,

ringvinger over pink en dan

de duim haaks onder de knokkel van de wijsvinger.

Tot de dag van vandaag heb ik me altijd afgevraagd

waarom ik mezelf dat ooit heb aangeleerd.

Een laatste feit dan over mijn handen?

Tegenwoordig heten mensen die weblogs lezen en niet reageren lurkers.

En ik lurkte tot mijn zestiende op twee vingers van mijn linkerhand.

http://www.youtube.com/watch?v=t2O5SQxMlkQ&feature=related

Het antwoord was:

En ik vroeg You tube heb je ook nog iets met hand(en)?

Met heel veel dank aan de schrijfcursus die ik op dit moment volg.

_ _ _

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

22 reacties op Een “portret” van mijn handen

  1. Wilma. zegt:

    Hoi Min,
    Wat een mooi log!
    En een zeer toepasselijk lied en mooie beelden…
    Vele handen, vele woorden worden er gezongen over handen :-)).
    Echt goed gevonden!
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dank je!! Enne volgens mij wilde Nick & Simon er vandaag echt bij, want ik kwam dit nummer in verschillende “versies” tegen..
    Bij versie 7 (of nog hoger) dacht ik ach laat ik eens luisteren.

  2. Vedat zegt:

    In ieder geval kunnen juw handen iets, dat de meeste andere handen niet kunnen Als jouw handen dan bezig zijn, dan kijk jij er altijd naar. Ze weten jou te boeien en dat blijkt ook uit dit stukje. Praat je weleens tegen jouw handen?

    @ Vedat: Ik kijk de laatste tijd wel vaker naar mijn handen. Vol verbazing eigenlijk, maar dat heb ik mijn handen dan nog niet verteld..

  3. tagrijn zegt:

    Wat een mooie handen heb jij! Zonder ze te zien, eh… kan ik ze zien! Mooi geschreven.
    By the way: ik lurk alleen maar koffie.

    @ Tagrijn: Tja wist niet dat ik er zo beeldend over kon schrijven. Maar ja nooit te oud om te leren. En ik ben een echte theeleut.

  4. fijnegozer zegt:

    Je moet nou eenmaal wat om handen hebben. En zolang je niet met je handen in je haar zit…. Ik moet nog even terugkomen om het linkje aan te klikken. Heb er nu weinig tijd voor maar wilde toch vast wat van me laten horen.

    @ FG: Deze week heb ik ook wat andere prioriteiten, dus het loggen schiet er wellicht een beetje bij in. En ik hoop snel weer wat om handen te hebben. Want handen in mijn haar daar kijk ik niet naar uit ;-))

  5. J@n. zegt:

    Een goed log over je handen, gaan we zo verder?;-))

    @ J@n: Dit word een handenbindend weekje..
    Of zeg je handenwringend. Nou ja het thema deze week is handen. En ach daar heb ik mijn handen wel vol mee. ;-))

  6. Jeanine zegt:

    Geweldig log:) Ik herken die beschadigde vingers:) Ik rij paard en met vallen knapt er zo een vinger, met schoonmaken ook (daar ben ik niet voor in de wieg gelegd) Jouw handen zie ik nu helemaal voor me, je hebt het prachtig beschreven! De rest van je logs kom ik later lezen want ik ben even druk. Komt het deze week niet rond met de onderhandelingen (en daar ziet het naar uit), dan moeten we maar gauw mantelpakjes kopen en op sollicitatiepad! Aan onze handen zal het niet liggen want die zijn niet te beroerd om te werken:)

    @ Jeanine: Ik haal mijn mantelpakjes alvast uit de mottenballen. Want hier is de beslissing al gemaakt, ik ga op banenjacht. Eerste reactie al ontvangen, maar zo desparate ben ik nog niet dat ik dat ga doen..

  7. frans54 zegt:

    Heel herkenbaar. Ik ben ook mijn hele leven de lichtste geweest terwijl ik alles kon eten (op kantoor was ik bij verjaardagen het dumpvat voor overgebleven gebakjes, gevulde koeken e.d.). En ook ik kan mijn vingers op allerlei manieren kruisen, deels zelfs zonder hulp van de andere hand (wijsvinger over wijsvinger, ringvinger over pink kan ik met beide handen gewoon a la minuut doen). Het is weinig zinvol, maar ik maak mijzelf wijs dat ik daarmee mijn vingers soepel houd voor het gitaarspelen.

    @ Frans: Ik heb alleen bij de duimen hulp nodig van een andere hand. Dus we kunnen elkaar gekruisd en wel vast een hand geven. Oh dear!

  8. frans54 zegt:

    uh die eerste wijsvinger moet de middelvinger zijn, zo buigzaam als het daar staat zijn mijn vingers nu ook weer niet.

    @ Frans; Ach ja ik ben ook geen slangenmens!

  9. plato zegt:

    Een mooi portret, Min. Je bent hier ook volkomen begrijpelijk, mooi gedetailleerd en romantisch qua muziekkeuze.

    Dit wordt geschreven die met zijn vingers helemaal niets kan wat jij wel kunt. Kruisen etc. Forget it.

    Goed stuk, Min. Je wordt een echte schrijfster.

    @ Plato: Ah dank je. Maar ik vind ook dat jouw vingers veel spirit hebben hoor. Die tikken ook van die wonderbaarlijke dingen zoals hierboven.

  10. kamira zegt:

    Nou MIN Ik ben geen fan van n.en s Maar het deed me wat

    En poeh verhaal over je handen Ik kan ze bijna zien

    @ Kamira: N en S daar was ik ook geen fan van. Maar nou ben ik wel benieuwd of andere nummers me net zo zullen smaken als deze. En tja binnenkort zal ik toch eens een foto van mijn handen plaatsen.

  11. novelle zegt:

    schitterend geschreven hoor Min!

    @ Novelle; Dank je. Maar zoals gezegd ik kreeg een handreiking.

  12. Trui zegt:

    Fantastisch beschreven!
    Mijn vingers zijn zo stijf als wat! Dus de één over de ander? Vergeet het maar!:-))

    @ Trui: Dank je en het is nu vooral een detail over mijn handen waar ik me nu na ruim 30 jaar zeer over verbaas.
    Dat ik het kon oké, maar dat ik onlangs nog eens probeerde geen gezicht!

  13. Keepsmiling zegt:

    Geweldig geschreven!!!
    Mijn handen is weinig bijzonders aan te zien behalve een kromme pink die ooit eens gebroken is geweest.

    Er heeft ooit eens een handenweblog bestaan..ik had toen twee gedichten gemaakt, voor allebei mijn kids 1 en een foto erbij van onze handen. Helaas is die weblog gestopt en ben ik dankzij een computercrash alles kwijt. Jouw logje deed me daar weer even aan denken.
    Mijn kids vonden het wel grappig zichzelf aan te leren hun vingers te laten kraken. Als ze me echt op de kast willen hebben weten ze hoe ze dat moeten doen…aarghhhhh.

    @ Keepsmiling: Haha ja dat vingers kraken dat is inderdaad ook een tijdlang een tik van me geweest. Dat zou bewijzen hoeveel kinderen je zou krijgen. Gossie wat heb ik me toch eigenlijk allemaal laten wijsmaken..
    Fijne dag vandaag!!!

  14. Leuk zeg hoe kom je er op.
    Nou die van mij zijn volgens mij het tegenovergestelde van jouw.
    Dikke worstvingers dikke botten etc.
    Die uitzending van Stuif es in kan ik me nog voorstellen.
    Leuk.
    Nog bedankt voor je reactie op http://rolstoeler.punt.nl
    Voor het geval dat je denkt maar nu log je onder een andere naam dat is onze hoofdlog.
    Daar staat ons gewone leven en dat van onze poezen.
    Groetjes van ons.

    @ Zoomerseleeuwtjes: Tja iemand gaf me een handreiking hé. En ik kom zeker nog eens langs op het ene of het andere log.

  15. Truus zegt:

    Mooi (uit)beeldend beschreven Min, het las heerlijk weg. 🙂 Mijn handen zijn heel anders, ruw en eeltig.

    @ Truus: Het schreef ook heerlijk weg. Echt zo blij met die schrijfcursus. En vanmiddag lekker afleiding gezocht met deel 4 alweer van de schrijfcursus.

  16. rietepietz zegt:

    Goh…. er zijn nogal wat herkenningspunten , ik was niet alleen de lichtste maar ook de kleinste van de klas en kon eten wat ik wilde .
    M’n wijsvinger werd er bij een bedrijfsongeval vrijwel afgerukt bij het eerste kootje ( maar is er weer aangezet ) en staat nu krom . Mijn nagels zijn kort en niet gelakt.Ik draag slechts één ring met een (verlovings) datum uit 1960 erin ….. en toch is mijn verhaal een stuk “simpeler” dan het jouwe ,wat is er toch aan de hand?

    @ Riet: Of ik vertel mijn verhaal veel moeilijker dat kan natuurlijk ook ;-)) Maar wel leuk dat er zoveel herkenningspunten zijn. Dat doet deze burger goed!!

  17. Xander zegt:

    Even in mijn handen wrijven al ik jou handig geschreven stukje begin te lezen, dat stond vast niet in een handomdraai op papier.

    @ Xander: Al kijkende naar en denkende over mijn handen was dat best wel in een handomdraai op papier.
    Ik sla eerder met mijn handen tegen mijn hoofd, zo van stom dat ik niet eerder mijn schrijfkunsten wat breder heb geëtaleerd..
    Maar ja, nu geniet ik er zelf ook zo van.
    Nog even en ik ga echt geloven dat er onder die staart van me toch echt een schrijver zich al jaren schuil houdt..

  18. Alice zegt:

    Mooi stuk Min, plusje voor je schrijfcursus.

    @ Alice: Het is gewoon dacht ik bonusmateriaal ;-))

  19. maryan zegt:

    Wat een leuk logje! Ik herken me er wel een beetje in ook, eten wat ik wil, dun vroeger (nu slank), weinig tot geen sieraden korte ongelakte nagels.. Joh, je had mijn handen toch niet voor ogen.. haha.. Ik heb dan geen scheve vinger, maar wel een rare duim, waar ik tot mijn 13e op zoog. Komt er nog een foto ? 😉

    @ Maryan: Nog even en ik weeg het dubbele van wat ik als 10-jarige woog (36,5 kilo!). Is net iets teveel voor het goeie (ben 1.73 meter, zonder staart).
    Enne foto daar zal ik eens naar zoeken..

  20. Marika zegt:

    Wat een leuke log over je handen, ik zie ze zo voor me. Ik was vroeger ook altijd vrij licht, na mijn 25e kwam daar verandering in. Maar de smalle polsen en handen heb ik altijd gehouden. Altijd problemen met een passend horlogebandje vinden. Vingers kruisen kan ik ook, dacht dat iedereen dit kon maar zo te lezen dus niet. En wat me opviel is dat horloge aan de rechterpols, betekent dit dat je linkshandig bent?

    @ Marika: Ik ben rechtshandig, maar dat wil nog niet zeggen dat ik altijd weet wat links en rechts is ;-))
    Ik heb het nu net (breed lachend) aangepast.
    En ach met het ouder worden schoof de weegschaal steeds met stapjes wat hoger..

  21. maurice zegt:

    wat een mooi stukje. origineel ook! ik zat meteen te kijken naar mijn eigen handen. mijn rechterhand, daarvan zijn de vingers wat krom, komt van al het handballen dat ik 20 jaar deed. een echte handballershand zeg maar. ik heb lange smalle vingers valt me op.

    over het algemeen heb ik schone handen…….(in het kader van zelfspot moet kunnen;) )

    dag!

    @ Maurice: Mooi en schoon hoor je handen.
    Enne ik heb vooral vuile handen als ik in de tuin gewerkt heb ;-))

  22. jeer zegt:

    Hoi Min,

    Mooi logje over handen, ik mag er graag naar kijken en vooral naar vrouwen handen dan.
    Zelf draag ik geen enkel sieraad aan mijn handen en ook geen horloge.
    Meestal heb ik warme handen en ik kan het topje van mijn pink op de nagel van mijn wijsvinger leggen, waarbij de middelvinger en de ringvinger alle twee naar beneden wijzen, dus bovenover en dit zonder hulp van de ander hand.
    Mijn ervaring is dat de meeste mannen dit niet kunnen en vrouwen ook lang niet allemaal.
    Verder schreef ik eens de volgende senryu:

    ——————————————

    vol van verlangen

    streelt jouw hand mijn lichaam zacht

    droom jij of droom ik

    ——————————————

    groetjes,

    jeer

    @ Jeer: Mooi hoor die senryu!!
    En dat kunstje met je pink dat ga ik maar niet nadoen.

Geef een reactie

