Van slag

Onlangs plaatste Tagrijn een echt superleuk logje over lopende zaken.

En aangezien ik een beetje van slag ben, bedacht ik me:

Op wat voor manier kun je nu eigenlijk een slag maken?

Je kunt:

Zwemmen met een schoolslag

Tegenslag overwinnen

Hagelslag op brood nemen

Slagroom nemen bij je appeltaart en chocomelk

Met een slagzin een wedstrijd winnen (of niet)

Uit het veld worden geslagen

In het hoekje zitten waar de klappen / slagen vallen

Aan de slag gaan

Zonder slag of stoot iets doen (opgeven) of juist niet zonder slag of stoot

Als bij toverslag iets doorhebben

Uit het lood geslagen zijn

Goed beslagen ten ijs komen

Iets de doorslag laten geven

Ergens beslag op leggen (nu op jouw tijd!)

Schrikken van een donderslag bij heldere hemel

Van je anker worden geslagen

Iets doen met de Franse slag

Een slag om de arm houden

Een boom niet met de eerste slag laten vallen.

En ik vraag maar even niets meer want kinderen die vragen worden overgeslagen.

En hopelijk is het me nu niet in de bol geslagen.

Of maak ik nu van een scheet een donderslag?

En dan nog een mooi spreekwoord voor routine: Dat is schering en inslag

Echt waar hoor over al die creativiteit op het web ben ik soms met stomheid geslagen.

Gelukkig is het geen aanslag op mijn portemonnee.

En nee ik ben niet uit de aard geslagen (ik lijk op mijn moeder)

Zal ik dan maar iets nu zonder omslag doen?

Of zal ik maar ergens een slag naar slaan??

Want ik ga binnenkort vast wel weer iets aan mijn haak slaan.

Nu sta ik hier nog als een ridder geslagen

(Zie ik er terneergeslagen uit?)

Kortom ik ga me er niet met een kwinkslag van afmaken

Ik ben verbaasd: Ik sta aan de hamer geslagen

Waar heb jij je tenten opgeslagen?

Ik ga maar eens iets op zijn hoefslag brengen (is in orde brengen)

Zo Tagrijn ik had geen idee dat ik met slag zo mijn slag zou kunnen slaan. Dank voor de inspiratie!

http://tagrijn.web-log.nl/tagrijn/2008/10/lopende-zaken.html

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

29 reacties op Van slag

  1. tagrijn zegt:

    Nu je hiermee virtuoos je slag hebt geslagen, ga je zeker even met je staart in het water bij de Wassenaarse Slag? Honderd meter vrije slag? Er wordt wat afgeslagen als ik dit lees. Lijkt wel een slagerij. Leuk dat mijn stukje je heeft geïnspireerd.

    @ Tagrijn: Gniffel slagerij! Je hebt gelijk een (touw)slagerij heb ik overgeslagen. Dan was er vast geen touw meer aan vast te knopen.

  2. Truus zegt:

    Heel leuk om te lezen evenals die van Tagrijn. πŸ™‚

    @ Truus: Het volgen van weblogs wordt nog leuker als je zelf een weblog hebt…
    Maar (gniffel) ik heb het ook een hele tijd vanaf de kantlijn gevolgd voordat ik de (zwem)slag naar een eigen weblog maakte…

  3. mikelodeon zegt:

    Ik vind je blogje heel geslaagd in elk geval πŸ˜‰

    @ Mikelodeon: Ik kreeg er gelukkig weer wat energie van, dus die missie slaagde ook πŸ˜‰

  4. frans54 zegt:

    Het wordt nog een slagveld met al die slagen die ik om de arm houdt.

    @ Frans: Sla je slag! πŸ˜‰

  5. J@n. zegt:

    En ik ben door die waterval van slagen totaal verslagen.

    @ J@n: Tuurlijk niet! Je staat allang weer schaterend om een grap van Jeroen te lachen. Ik wil helemaal niemand verslaan hoor. Daarvoor geniet ik teveel van het weblog.

  6. Alice zegt:

    schitterend Min, maar ik mis de toeslag van de regering πŸ˜‰

    @ Alice: En wat te denken van opslag (tennis) en ontslag. Maar ja dat was nu waardoor ik van slag ben ;-(
    Gelukkig kreeg ik weer wat positieve energie van dit stukje, dus ik ga weer wat energieker verder πŸ˜‰

  7. rietepietz zegt:

    Om klokslag half 8 las ik dit logje πŸ˜‰ en ik moet je helemaal gelijk geven dat het logje van Tagrijn gewéldig was .Bij Tagrijn is de taal een regelmatig terugkerend onderwerp en hij is daar een meester in , hij schrijft zich een slag in het rond .
    Ook over jou poging niets dan goeds , héérlijk dit soort overpeinzingen !

    @ Riet: Ik kreeg er in ieder geval weer energie van. En ja veel mensen schrijven zich een slag in het rond πŸ˜‰

  8. Trui zegt:

    Oh, als ik dat zou proberen, zou het een slagveld worden!:-))
    Bij Tagrijn heb ik nog nooit gelezen, maar dat ga ik zo even doen.

    @ Trui: Ik dacht ook dat ik het niet zo zou kunnen hoor! Maar ja er waren zoveel spreekwoorden en gezegden met slag dit log schreef zich bijna zelf.

  9. Wilma. zegt:

    Zo! Dat heb je echt mooi geschreven…ik sloeg er van achterover.;-))
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Je hebt er toch wel weer een hele mooie zijslag van gemaakt πŸ˜‰

  10. Dit is in elke geval niet met de Franse slag gemaakt.
    Ik ben bijna helemaal van slag door je slagvaardige kunsten in deze log.

    @ LG: Dank je. Maar zelf zou ik toch graag wat slagvaardiger al zijn. Blijkbaar ben ik op de goede weg.

  11. novelle zegt:

    Wonderlijk hoe geslaagd deze log is.je kan er zo een hele watergolf van verslagen van maken dit word een nieuwe beweging een rimpeling die zich in het weblog-water steeds grotere wijdere rimpeling kringen gaat maken.
    supertjes hoor Min.ik heb er van genoten

    @ Novelle: De nieuwe golfbeweging! Ja daar zou ik zeker van genieten. Daarom blijf ik bij je binnendruppelen..;-)

  12. Ik ben meteen helemaal van slag….

    @ Libra: Moet ik je weegschaal laten ijken??? Ik ken mensen die dat namelijk doen πŸ˜‰

  13. HUUB zegt:

    ja geslagen… helaas ik van de week ook even… maar ik slaag er in er weer boven te geslagen…

    @ Huub: Tja het leven heeft bergen en dalen. Maar zonder de piek van de berg zou je niet weten wat het dal is. Straks hoop ik ook weer te denken. Ach ik was van slag, maar nog niet verslagen.

  14. chavalbueno zegt:

    Ik sla er ook maar een slag naar hoor, maar volgens mij heb je ze allemaal wel gehad.

    @ CB: Zoals ik net ook al op je log schreef heb je volgens mij George de genadeslag gegeven; hij is nu zijn slagtanden kwijt
    πŸ˜‰
    Zo daar kon ik weer even een zwemslag kwijt
    (En nee ik heb ze nog steeds niet allemaal genoemd alle slagen!)

  15. Min, bedankt voor je steuntje.
    Wat een leuke manier om met taal om te gaan. Ik had die van Tagrijn al gezien en vond het reuze knap. Die van jou doet daar niet voor onder. en de reakties maken het nog slagvaardiger.

    @ Magriet: Tja wat stilstaan bij je woordgebruik al niet kan doen. Maar al die reacties doen mij goed!! Voel me al weer een beter minder van slag πŸ˜‰

  16. Annemiek zegt:

    Je hebt kans gezien heel wat slagen te maken. Leuk om te lezen.
    Ik ga nu weer aan de slag met het maken van een linosnede.

    @ Annemiek: Kijk en dat kan ik dan weer niet. πŸ˜‰

  17. Jeanine zegt:

    Van je anker worden geslagen?? Hahaha nog nooit gehoord:) Ik wist helemaal niet dat er zo veel slagen waren:)

    @ Jeanine: Hij is van zijn anker geslagen is eigenlijk het spreekwoord, en dat betekend hij is in de war.
    (Eigenlijk staat er hij is niet normaal, maar ja wat is normaal??)

  18. Plato zegt:

    Ik doe het je niet na hoor. De vijver zal nu wel zo ongeveer leeggevist zijn. πŸ™‚

    @ Plato: Nou ik vind niet dagelijks van deze schatten. Maar ik woel zo nog eens een slag met mijn staart πŸ˜‰

  19. Astrid zegt:

    Wahhahaha, leuk geschreven!
    Kom je even een zonnetje uit Hongarije brengen,

    Groets Astrid

    @ Astrid, lekker zonnetje dank je wel!

  20. maryan zegt:

    Wat heb je dat leuk gedaan ! Wist niet dat je zoveel met een woord kon doen πŸ™‚
    Ik ga nu ff kijken bij Tagrijn dus.. πŸ˜‰

    @ Maryan: Ik verwonder mij er net zo over hoor! Want tja ik kan wel bij de (hagelslag)pakken neer gaan zitten, maar dan kom ik geen (zwem)slag verder πŸ˜‰

  21. Vedat zegt:

    Een slag in de lucht… Jij wilt hiermee op een ludieke manier beslag leggen op de tijd van jouw fans?

    @ Vedat: Nee hoor Vedat, ik wilde juist weer eens wat vrolijker tegen het woord slag aankijken.
    Poging blijkbaar geslaagd ;-)))

  22. Wilma. zegt:

    De grond voelt als onder mijn voeten weggeslagen…
    OT: het filmpje was net weer wel te zien…ik snap er ook geen (slag)bal meer van..;-)))
    Fijne dag & liefs van mij.
    Wilma.

    @ Wilma: Dat heb ik ook zo vaak, dat ik er geen (slag)bal van begrijp. Soms heeft de log gewoon een eigen leven πŸ˜‰

  23. Vrouw Ekster zegt:

    je gaat slagvaardig te werk.

    @ Snippie: Grinnik!! En dan heb jij al heel wat opslagen van mijn kant mogen bewonderen πŸ˜‰

  24. fijnegozer zegt:

    Ik schrik me een (slag)hoedje dat er zoveel uit dit logje en de reacties naar voren is gekomen. Super! Plaatjes mogen niet op dit weblog helaas, dus wens ik je zo maar een mooi weekend.

    @ FG: Er mogen geen plaatjes op dit weblog???? Ja ehm kijk dat komt ik weet nog niet van de (slag)hoed en de rand hé hier op dit weblog. Al doende leer ik. Dus alle tips om mij iets wijzer te maken zijn altijd welkom.
    En jij ook heel veel plezier dit weekend!

  25. Aline zegt:

    Wat een leuk idee… en dat er zoveel slagen zijn had ik niet verwacht…

    @ Aline: Ik heb blijkbaar dit keer niet mis geslagen. En echt hoor ik durfde maanden geleden nog niet eens virtueel een balletje te slaan met een tennisser (Mac).
    Apart hoor!

  26. maurice zegt:

    nou, een geweldig creatief logje dit. heerlijk om te lezen iig!

    @ Maurice: Dank je. Ik kreeg er weer energie van, dus het heeft geholpen.. Die tegenslagen soms ook, pffft!

  27. 2kids1mam zegt:

    Whoow, ik ben er helemaal stil van. Daar sta je allemaal niet bij stil.

    @ Mam: En dan las ik net bij jouw hoe het jullie lukt om tegenslagen te overwinnen…

  28. Ja doe dat maar eens! IJken! Ik kan de laatste tijd SLAANDE ruzie hebben met “dat ding” in mij!

    @ Libra: Tja maar wat is dan het ijkpunt?? Want vaak door doe-doelen (ik moet nog …) verlies ik soms mijn voel-doel (ik wil ..) wel eens uit het oog.

  29. Ik en Mij zegt:

    Hihi, wat een fantastisch leuke log….. geweldig. Mijn …slag… woorden zijn op πŸ™‚

    @ Ik en Mij: Toch maak je er nog bijna een slagzin van πŸ˜‰

Geef een reactie

