Prioriteiten

DE MAYONAISEPOT EN HET BIER

Wanneer dingen in je leven haast teveel voor je worden,

wanneer 24 uren in een dag voor jou niet genoeg zijn,

denk dan aan de mayonaisepot en het bier.

Een leraar stond voor zijn klas.

Er stonden allerlei dingen voor hem op z’n bureau.

Toen het lesuur begon, pakte hij zonder woorden een grote, lege

mayonaisepot en deed hem vol met golfballetjes.

En toen de pot tot de rand gevuld was, vroeg hij de jongeren of de pot vol was.

Ze zeiden: ‘Ja.’

Toen pakte de leraar een doos met kleine kiezelsteentjes en goot die uit

in de pot.

Hij schudde de pot een beetje, en de kiezelsteentjes rolden in de

open plekjes tussen de golfballetjes.

Toen vroeg hij zijn leerlingen opnieuw of de pot vol was.

En ze beaamden het.

Nu pakte de leraar een doos met zand en goot hem uit in de pot.

En natuurlijk, het zand vulde alles verder op. En weer vroeg hij of de pot

nu vol was.

En weer zeiden ze: ‘Ja, nu is de pot vol.’

Daarop nam de leraar twee blikjes bier van tafel, maakte ze open en goot 

ze leeg in de pot. En het bier vulde de ruimte tussen de zandkorrels.

De jongeren lachten.

Toen het weer rustig was zei de leraar: ‘Deze pot staat voor je leven.

De golfballetjes zijn de belangrijke dingen in je leven – je familie, je

kinderen, je gezondheid, je vrienden, je grootste hobby.

Het zijn de dingen die zo belangrijk voor je zijn, dat wanneer al het andere in je leven

er niet meer zou zijn, maar dit nog wel, je leven nog steeds meer dan genoeg

de moeite waard zou zijn.

De kiezelsteentjes zijn de andere dingen die er toe doen – zoals je werk, je huis, je auto.

Het zand is al het andere, de kleine dingen.

Wanneer je het zand eerst in de pot doet, is er geen ruimte meer voor de

kiezelsteentjes of golfballetjes.’

‘Dit geldt ook voor je leven.

Wanneer je heel de dag al je tijd en energie

geeft aan de kleine dingen, zul je nooit ruimte of tijd hebben voor de

dingen die echt belangrijk voor je zijn.

Let op de dingen die belangrijk zijn voor je geluk in je leven.

Speel met je kinderen.

Neem de tijd om naar een dokter te gaan wanneer je je niet goed voelt.

Neem je partner mee uit eten.

Neem tijd voor ontspanning.

Er zal altijd tijd zijn om je huis te poetsen, of om boodschappen te doen.

Zorg eerst voor de golfballetjes, de dingen die er echt toe doen.

Stel je prioriteiten – de rest is zand.’

Toen hij uitgesproken was, bleef het een poosje stil.

Toen stak een van de leerlingen haar hand op en vroeg waar het bier voor stond.

De leraar glimlachte. ‘Ik ben blij dat je dit vraagt.

Het laat je zien, dat hoe vol je leven ook lijkt te zitten, er altijd ruimte is voor een paar biertjes.

************

Al jaren bewaar ik dit bericht.. Ik kreeg het ooit van oudste schoonzus.

Vandaag deel ik het met jullie…

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

17 reacties op Prioriteiten

  1. maryan zegt:

    whow..ja..goed om weer te lezen..ik kende het.. Mooi !!

    *slaat op en bewaart*

  2. Alice zegt:

    Hi Min, Mooi om nog eens te herlezen, maar ik geloof niet echt in het jampot verhaal, we vullen ons leven namelijk met steeds een beetje van dit en een beetje van dat en dan is de jampot wel snel vol. Misschien moet je van tijd tot tijd schudden.

  3. Ivanka zegt:

    Mooi verhaaltje is dit!

  4. Ik kende hem ook al jaren maar hij blijft heel mooi he.
    Sta je eigenlijk niet bij stil he.

  5. Vedat zegt:

    Proost. Ik kende het verhaal met water.

  6. Wilma zegt:

    Hoi Min,
    Komt me heel goed uit om juist vandaag deze weer eens te lezen!
    DANK.:D
    Liefs:Wilma.

  7. Min zegt:

    @ Maryan: Ha dat had ik ook (opgeslagen en bewaard), maar ja het duurde even voor ik wist waar ik het gelaten kon hebben..

    @ Alice: Denk gelijk aan dat liedje van Vulcano.. Mmm een beetje van dit, een beetje van dat, een beetje van zus en een beetje zo, een beetje van hier en een beetje van daar dan heb je het piekfijn voor elkaar. Gheghe ik schud even mijn hoofd
    😉

    @ Ivanka: En helaas kan ik (nog) niet ontdekken wie de auteur is.

    @ Vedat: Ah mooi ik heb het eerste glas water alweer genuttigd.

    @ Wilma: Geen dank, ik zal oudste schoonzuster maar weer eens bedanken dat ze het aan me stuurde. (Tussen 2002 en 2005 vermoed ik)

    @ Snippie: Langzamerhand wordt het lichter en lichter, het wordt een prachtige dag. Zie en nou denk ik weer aan queen.

  8. J@n. zegt:

    Nou vraag ik me af waarom mijn reader dit logje niet heeft gemeld, maar dat OT. Het verhaal kende ik al langer, maar mijn idee is wel dat het met die 2 biertjes wel snel vol zit hoor;-))

  9. Min zegt:

    @ J@n: Ik heb gisteren een lekker bokbiertje genomen. En die tweede daar ben ik maar niet aan begonnen. 😉

  10. rietepietz zegt:

    ik had het al eens eerder ergens gelezen en ook toen dacht ik dat het een erg wijs verhaal is !

  11. Goh Min, ik ben HEEL blij met dit log! Ik ken dit verhaal niet (zoals sommigen dus wel blijkens de reacties). Maar het sterkt mij in de wijze waarop ik (misschien gedwongen) leef. Ik werk veel, jeweetwel: voor het dak, de voeding en de kleding. Het basis-huishouden heb ik op orde. Maar zo vaak erger ik me aan de randverschijnselen: alweer niet gestofzuigd, die afzuigkap moet nou toch echt schoongemaakt, die koelkast mag ook wel eens een beurt, sjonge die ramen daar kun je niet eens meer door naar buiten kijken, maaaaam zijn er nog schone sokken ja pak maar uit de droger, enzovoort….

    Nou trekt golfen mij niet zo… maar die balletjes, die begrijp ik wel. Er is hier altijd tijd voor elkaar, voor bezoek, voor een knuffel of een praatje, een telefoongesprek.

    Als men zeurt over een beduimelde deur weet ik hen steeds beter te verwijzen naar de kast waar de schoonmaakspullen staan :-). Meestal kiest “men” dan toch voor een lekker biertje :-)))

  12. Min zegt:

    @ Libra: Tja de balans in ons leven is soms even puzzelen. Ik ben nog even niet uitgepuzzeld.

  13. frans54 zegt:

    De dokter zal het er helemaal mee eens zijn dat twee biertjes een goede maat is. Met meer loopt de boel over en is er een behoorlijke kans dat daarmee ook het nodige van zand, kiezels én golfballen wegspoelt. (ik ben hem trouwens ook al vaker tegengekomen, hij blijft mooi en maar al te waar)

  14. Tsja, de ene puzzel is moeilijker dan de andere! Of groter, of ingewikkelder. Zou je willen dat iemand je helpt met je puzzel? Of doe je zoiets graag helemaal zelf?
    Puzzeltip: altijd beginnen met de rand. Als die in elkaar zit heb je een stevig kader… Sterkte!

  15. Min zegt:

    @ Frans: Volgens de doktoren weet ik wel wat goed voor me is 😉

    @ Libra: Ik krijg er gelukkig heel veel hulp bij. En (oef) ik laat me ook helpen. Het kader is stevig alleen er zitten hier en daar een paar stukjes nog niet op de goede plek..
    Echt deze puzzel zal ik vast weer gaan inlijsten als hij klaar is 😉

  16. Plato zegt:

    Fenomenaal verhaal. Echt geweldig en het klopt natuurlijk als een bus. Zoiets vergeet je nooit meer.

    Enne, na het betoog van Libra ben ik weer wat geruster t.a.v. mijn beduimelde deuren en de spinnenwebben in de gang die dagelijks opnieuw weer worden geweven.

Geef een reactie

