Déja vu

Ik keek de man aan

De man was zich daarvan niet bewust

In zijn hoofd speelden zich weer die beelden af

De gevechten waren begonnen

Het buurland was gebombadeerd tot vijandelijk gebied

De man had uitgekeken vanuit de wachttoren

Hij had de gepoetste laarzen van zijn gestorven kameraden gezien

Ik kneep in de hand van de man

Er is weer eens oorlog zei de man

Ik knikte

Meneer B heeft al gevraagd of ze met vredesonderhandelingen willen beginnen, zei ik

Meneer B is gek, trouwens volgens mij het hele alfabet…

Tja daar kon ik de man nou geen ongelijk in geven.

De meneer B’s die ik ken zijn niet allemaal geleerd en knap.

****

Dit log is (denk ik) gebaseerd op allerlei gesprekken die ik ooit over de (on)zin van oorlog gevoerd heb…

En hoe heb ik nu ooit als kind van gek, g.e.k. gemaakt?

Als ze tegen mij zeiden je bent gek, dan draaide ik me om naar Ernst  (broertje) en zei hoor je het? Ze noemen me geleerd en knap…

Wonderlijk die weerbaarheid van kinderen..

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

6 reacties op Déja vu

  1. Wilma. zegt:

    Hoi Min,
    jammer dat ik al die gesprekken niet ken…
    Wat nog triester is, is dat die gesprekken gevoerd moeten worden…Weer…Stteds opnieuw, en opnieuw.
    En dat noemt zichzelf geleerd?
    En de kinderen zijn wederom de dupe…zoals altijd 😦
    Niemand zei dat het eenvoudig zou zijn….toch?
    Fijne avond nog.
    Liefs:Wilma.

  2. Min zegt:

    @ Wilma: Nee helaas niemand zei dat het eenvoudig zou zijn.. Vandaar dat we (protest)zangers hebben… Meneer de president, wel te rusten…

  3. Wilma. zegt:

    Ja, dat lied heb ik laatst ook al eens op mijn log gehad om dezelfde reden…Niet dat het helpt, maar niks doen helpt ook niet…

  4. Min zegt:

    @ Wilma: Ik bezit nog een paar buttons uit de jaren 80 (vorige eeuw). Op één staat weet ik een roos en de tekst: Geweld eindigt waar liefde begint…

  5. Vrouw Ekster zegt:

    Een echte zondagse mooie vandaag minneke!

  6. Alice zegt:

    Geleerd en Knap, je moet er maar opkomen als kind. Hoe wend je het vervelende af. Ik snap dat oorlogsgeweld ook niet, waar gaat net tenslotte om, wat huizen en een auto of twee en die zijn nu allemaal stuk.

Geef een reactie

