De losse achterdeur

Als je in “den vreemde” woont neem je wat vreemde gebruiken over.
Zo liep ik eens met mijn nichtje Nella in de omgeving van Den Haag.
En ik zei haar “De achterdeur staat los”.
Een losse achterdeur, Nella zag volgens mij de deur al helemaal uit het lood hangen.
Terwijl volgens de kinderen die bij ons in de buurt woonden dat juist zo fijn was.
Onze achterdeur was altijd los.
Waar er ruimte was voor 2 eigen kinderen, was er ook ruimte voor alle buurkinderen.
Het was niet gauw te dol volgens mijn moeder die de scepter in en om het huis zwaaide.

Er zaten wel andere dingen los in huis, die nog wel wat lood konden gebruiken.
Of een wat handiger planning van mijn vader.
Hij (en dat herken ik nu jaren later bij mezelf) begon voortvarend aan een klus in huis.
Om vervolgens voor een week of wat te gaan varen en mijn moeder en zijn kinderen met de rommel en dan konden wij roeien met de riemen die we hadden.

Dus dan stond eigenlijk (een deel van) het huis op losse schroeven.
Zodra mijn vader geen klussen meer in huis kon verzinnen verkocht hij het huis en begon in een ander huis opnieuw.
Met dank aan het werk van mijn vader heb ik in de eerste buurt die ik me kan herinneren ruim tien jaar gewoond.

Nella heeft me gevraagd wat ik met mijn opmerking “De deur is los” bedoelde.
Toen ik vertelde dat de deur open was, vond ze dat maar vreemd.
Wie liet er nu (met uitzondering van winkeliers op openingstijden) zijn deur open staan?
Maar in mijn jeugd hoefde ik nooit een sleutel te gebruiken.
De achterdeur was los.
En iedereen was welkom.
Ik kan u verhalen vertellen over momenten waarop dat niet zo handig was ;-))

Tagrijn: De deur is los gebruikte ik in de Achterhoek, Gelderland. Op internet staat dat het een Arnhems spreekwoord is.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

2 reacties op De losse achterdeur

  1. tagrijn zegt:

    Zet er nog ff bij waar die uitdrukking gebruikt wordt??? Is wel leuk om te weten.

  2. gewoonanneke zegt:

    Vroeger was bij ons ook altijd de deur los, toen de kinderen groter werden en uitgingen lag mijn moeder een briefje op tafel en moesten we een kruisje achter onze naam zetten als we binnen waren en de laatste deed de deur op slot, we hadden nooit sleutels bij ons..

Geef een reactie

