Opnieuw beginnen

Het Reismeerminboek nr. 1 is net terug van de redacteur en zover is een boekidee van me nog nooit eerder geweest.
Al in mijn tienertijd zei ik weleens tegen familie dat ik een boek wilde schrijven.
De reacties waren over het algemeen niet echt bemoedigend te noemen.
Mijn boek kwam vast bij “De Slegte” te liggen.
En zo mooi als mijn inspiratiebronnen in die tijd, Godfried Bomans, Annie M.G. Schmidt en Agatha Christie om er een paar te noemen, schreef ik nou ook niet.
Ik parkeerde het idee om een boek te schrijven even in “de koelkast” eind jaren tachtig.
Het idee borrelde wellicht hier en daar nog wel op, maar ik maakte er geen tijd voor.
Ik gaf andere zaken prioriteiten.
Zo haalde ik mijn rijbewijs, woonde een jaar in Amerika, ging studeren in Haarlem, kwam daar ” el mosquito” Juan tegen en u ziet nog geen verband wellicht het is er wel.
Want dat rijbewijs halen ging niet van een leien dakje.
Daar heb ik drie jaar heel erg mijn best voor moeten doen om het uiteindelijk in Rotterdam te behalen in 1989.
In het jaar Amerika bleek dat het gras echt nergens anders groener is.
Waar je ook naar toe gaat, je kunt jezelf niet thuislaten.
Tijdens dat verblijf bedacht ik me dat ik opnieuw naar school kon gaan en koos bewust voor Commerciële Economie en behaalde dat in de door mij geplande tijd van 4  jaar.
En het meest trots ben ik daar op een cijfer dat ik met veel pijn en moeite heb gehaald, door steeds opnieuw te proberen de stof van wiskunde en statistiek  me eigen te maken.
Het is de enige onvoldoende op mijn cijferlijst: een 5.
Juan kwam in mijn leven en ook die relatie zijn we een keer opnieuw begonnen.
Niet dat ik daarbij nu altijd aan het advies van mijn moeder dacht.
Daaraan dacht ik toen ik wat vragen zag van de redacteur van mijn boek.
Die vragen zijn vast geen verrassing voor jullie en ik heb er ook smakelijk om gelachen:
Waarom schrijf je Min en niet ik?
Wat bedoel je met bovenstaande zinnen?
Waar heeft X betrekking op?
Schrijven is schrappen, dingen verduidelijken, steeds weer opnieuw.
Want wat voor mij (0p het moment van schrijven) volkomen duidelijk is, kan even later door een vraag / opmerking weer compleet in het duister of in een grijze mist gehuld worden.

Nee, het idee om een boek te schrijven, het is niet nieuw.
Het plan om de vaart in dit idee te houden met 26 ontmoetingen was het wel.
En dat plan helpt om iedere keer dat ik eraan denk om het idee toch weer voor “later” in de koelkast te zetten ermee verder gegaan.
Helemaal toen ik erachter kwam dat ik het idee terugvond in een vergeten vriesvak van mijn geheugen.
En met dank aan de vragen van de redacteur dacht ik aan het advies van mijn moeder:
“Je kunt altijd opnieuw beginnen”.

Tip: voor hen die nog niet weten wie de auteur achter Reismeermin is. Het antwoord staat bij de link van de redacteur ;-).

Dit bericht werd geplaatst in Familie, Persoonlijk, Reismeerminboek. Bookmark de permalink .

5 reacties op Opnieuw beginnen

  1. reismeermin zegt:

    Ik zou zeggen lees en vul aan, want echt ik ben nog vaker opnieuw begonnen dan dat er nu in de tekst staat. Zo kan ik het nu al aanvullen met danslessen nemen :-)
    Ik danste van 1983 tot 1987 en van 2004 tot 2013. En tja ik mis het wel dus wie weet…

  2. rietepietz zegt:

    Ik weet zeker dat ik het allang opgegeven zou hebben ,ik werd al moedeloos toen ik ooit wat oude logjes doorzocht op publicatiewaarde ;-)

  3. ria zegt:

    Niks opgeven, gewoon opnieuw beginnen , dansen en mediteren is ook héél goed voor de geest.
    Lieve groetjes, Ria

  4. platoonline zegt:

    Inderdaad gewoon doorgaan. In het uiterste geval ben je toch prettig bezig geweest.
    Wel de vragen van de redacteur goed in je hoofd prenten. Als er ooit een boek van je uitkomt, dat we dan niet alsnog al die vragen hebben want we weten je te vinden: we stellen ze allemaal…. Whahahaha.

Geef een reactie

