Dag 7 van 26 ontmoetingen richting mijn boek: Yoeke Nagel en het Inspiratiehuis

Er heeft nog maar één ontmoeting buiten de provincie Gelderland plaatsgevonden.
Zaterdag 24 maart ging ik in de provincie waar ik al het grootste deel van mijn leven in woon weer op pad om naar een ontmoeting, in het Inspiratiehuis in Arnhem, met Yoeke Nagel en drie andere schrijfsters te gaan.

De workshop “Schrijf dat boek”, de feedback van de aanwezigen en de locatie hebben me zeker weer inspiratie gegeven om met nieuwe invalshoeken naar “mijn boeken” te kijken.

Yoeke Nagel ontmoette ik voor het eerst op 10-10-2010 in Breda, dit was de tweede keer dat ik haar sprak. De andere schrijfsters ontmoette ik vandaag voor het eerst.

En nu kun je heel lang bomen hoor over boeken schrijven, toch werd één van de thema juist het me ontworteld v oelen. Want dat er in mijn paspoort staat dat ik Nederlandse ben, wil niet zeggen dat ik me altijd zo voel. Paul van Vliet loste dat ooit heel mooi op door te zeggen: Nederland, Europa, de wereld, het heelal. (Geef jezelf de ruimte denk ik er dan bij).

Ik groeide als “westerling” op in het oosten.
Mijn vrienden Ann & Patt spraken nooit achterhoeks met me, maar Hooghollands.
Ik hoorde met mijn accent niet thuis in oost of west.
Het is denk ik één van de redenen dat ik zonder slag of stoot mijn horizon verbrede en gewoon voor werk, studie en de nodige levenservaring een tijdje ging wonen in Florida,USA of Finland.

Of dat ik Juan totdat we ons huidige woonhuis voor het eerst inliepen nooit kon zeggen waar ik nu het liefste wilde wonen.
Tja, hoe zong Paul Young dat? “ where ever I lay my hat that’s my home”.
Tegenwoordig voel ik me heel erg op mijn plaats bij een werkgever die al leidraad heeft:
Thuis voelen, thuis komen.

Hier met deze schrijfsters voelde ik me thuis in het Inspiratiehuis.
Al had ik op een hutje op de hei gewoond of op een schippersinternaat het ging hen om het boek in wording.

En ik kreeg tips om daar een boek van te maken wat door de lezers veel liever ter hand werd genomen.
De titel is me nog niet duidelijk geworden, dat ik wellicht het één en ander dien te herschrijven, dat wel.

Maar deze ontmoetingen zijn dan ook ingesteld als de reis richting mijn boek.
Dat pad loopt niet chronologisch van A tot Z.
Vandaag schrijf ik de Y van Yoeke Nagel en het Inspiratiehuis op deze lijst met inspirerende ontmoetingen.
En ben heel benieuwd welke letter van het alfabet de laatste wil zijn in lijst met mijn 26 ontmoetingen dit jaar.
En welke provincies of andere landen hier dan nog bij komen in het kader van de w van wortels.
Het zal, gezien mijn hoogtevrees, geen ruimtereis worden ;-)

De inspirerende ontmoetingen tot nu toe waren:
Gelderland, Arnhem. Tientjesdag,
Gelderland, Wijchen, Danspartnerdag
Gelderland, Wijchen, Shopdag
Gelderland, Rheden / De Steeg, Broedplaatsdag
Gelderland, Arnhem, Villa2Bdag
Zuid Holland, Papendrecht, Handpalmdag
Gelderland, Arnhem, Yoeke Nagel en Inspiratiehuis.

Grappig detail Zuid Holland is dus mijn geboorteprovincie.
Dan ontbreekt nog wel de provincie waar ik ruim 8 jaar woonde en Juan ontmoette:
Noord Holland.

Op zoek dus naar inspirerende ontmoetingen daar. Iemand al een suggestie?
Aan het eind van deze reis zal ik u mijn ideale verdeelsleutel van ontmoetingen verraden, volgens mij heb ik hem namelijk op 24 maart gevonden.

En tja, inderdaad de vraag stellen is bleek op 25 maart ook de vraag beantwoorden.
Maar ik ben dankbaar voor alle reacties tijdens de workshop, op facebook en hieronder.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Reismeerminboek. Bookmark de permalink .

7 reacties op Dag 7 van 26 ontmoetingen richting mijn boek: Yoeke Nagel en het Inspiratiehuis

  1. Leo's mening zegt:

    Ik heb me al gemeld. Noord-Holland is mijn vestigingsplek, de hoofdstad mijn geboortegrond. Als dat geen leuke verhalen zou opleveren dan weet ik het niet meer…..:)

  2. rietepietz zegt:

    Ik heb niet de wens om een boek te schrijven,sterker nog , ik zou het kúnnen! hoogstens wat logjes bundelen maar zelfs dát zal er waarschijnlijk nooit van komen , te laks!
    ik ben dus waarschijnlijk van geen kánt inspirerend voor mensen die een “schrijverswens” hebben ;-)

  3. Ria zegt:

    Mag ik de laatste letter van jou alfabet raden?
    De letter B van: het bloed kruipt waar het niet kan gaan.
    Liefs ,Ria

  4. tagrijn zegt:

    Misschien een tip voor je. Kijk eens op http://www.schrijvenonline.org Daar kun je zelf je ei kwijt en kun je tips van andere schrijvers lezen over het vak. Ze geven ook een gratis nieuwsbrief uit die je per mail kunt ontvangen. LIjkt me heel interessant voor het stadium waarin jij je bevind.

  5. smijling zegt:

    ik heb geen idee voor je maar in de zaanstreek zijn volgens mij langs de Zaan al heel wat schrijvers dromen waar geworden dus op naar Plato die je vast ook weg wijs kan maken in schrijvers land in Wormerveer sucses

  6. platoonline zegt:

    Ik vind de tip van Tagrijn wel een goede.

    Maar de beste tips zitten vermoedelijk in je eigen hoofd. De vraag is:

    Waarom wil je een boek schrijven (wat is je doel)
    Wie wil je bereiken (wat is je doelgroep)
    En speciaal voor jou: kun je overzien hoe duidelijk jouw stukjes voor lezers zijn?
    Ik vind het vaak moeilijk te begrijpen waar je precies heen wilt. Mogelijk dat anderen dat
    ook vinden. Dat zou jammer zijn want dan haken ze af.

    Ik zou er goed over nadenken alvorens ook maar een bladzijde te publiceren.
    Iets laten drukken is duur en als je het toch wilt kun je je niet genoeg voorbereiden.

  7. Wat een inspirerende ontmoetingen: leuk!

Geef een reactie

