Jagen

Loop je hard?
Nou, ik loop wel door
Heb je aandacht voor alles om je heen?
Nou, ik ben al bezig met waar ik naar toe ga
Wat is de reden dat je wil gaan mediteren?
Het is zo druk in mijn hoofd, ik zou graag mijn gedachten onschadelijker willen maken.

Wat doe je om rustig te worden?
Ik lees een boek, schrijf een blog.
Zit je ook wel eens een paar minuten stil?
Bij de kapper zit ik bijna 2 uur.

Een paar weken later:
Zo en is het al wat rustiger in je hoofd?
Het is wel rustiger, maar pfft ik wil die ruimte die het me geeft gelijk weer vullen.
En er is steeds een gedachte die maar prominent naar voren komt als ik onder de douche sta.
Heb je in het verleden die gedachte niet de ruimte en erkenning gegeven waar het om vroeg?
Het was wel een heel belangrijk streven ja, maar ik heb mijn doel bereikt.
Wat was die gedachte?
Dat ik meer moet sparen, maar we sparen elke maand heel bewust.
Heb je in het verleden weleens niet gespaard?
In Amerika maakten de kinderen waar ik voor zorgde er een sport van om mijn geld te verkwisten.
Wellicht geeft deze gedachte aan dat je nog niet voldoende nee zegt..
Daar zit denk ik wel iets in, ik laat me regelmatig het kaas van mijn brood eten.

Door af en toe bewust niets te doen, maar gewoon het gemak te nemen van het ongemak hierbij, voel ik mezelf groeien.
Kan ik mijn prioriteiten verleggen, zaken nu wel regelen.
Zo begin ik elke dag met een kwartier voor mijn boek.
En welke taken ik de rest van de dag ook nastreef, ik voel me goed omdat mijn boek weer een stuk dichterbij gekomen is.

Inspiratiebron: WE300 van Plato

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

18 reacties op Jagen

  1. Pingback: Alweer een nieuwe WE-300 | Platoonline

  2. platoonline zegt:

    Opvallend I: de aanvangsvragen worden niet beantwoord. De hoofdpersoon danst er omheen en geeft andere antwoorden.
    Opvallend II: de hoofdpersoon probeert rustiger te worden door activiteiten te ontwikkelen.
    Gevolg: ze dreigt telkens haar eigen rust te vullen met drukte.
    Vragen:
    is de gedachte aan sparen het belangrijkste of zit daarachter een nog onbereikbare wereld?
    De prioriteit is ineens geen sparen meer maar het schrijven van een boek. Is dit verdringing van de werkelijkheid door concretisering van zelf gecreƫerde behoefte?
    Is de nog diepere gedachte daarmee uitgewerkt?

    Elk verhaal dat vragen oproept is een goed verhaal. Het is mooi dat de hoofdpersoon hier zoveel van zichzelf laat zien. Dan ben je de kwetsbaarheid voorbij.

  3. ram1955 zegt:

    Het thema komt duidelijk tot uitdrukking. Goede WE.

  4. HansDeZwans zegt:

    Maak je echt elke dag tijd om iets in een boek te schrijven?

  5. Melody zegt:

    Ik ‘herken’ vluchtgedrag in jouw WE, hoop dat je daar niet al te vaak (on)bewust last van hebt want het is heel vervelend. Je WE is indrukwekkend (mede door de herkenbaarheid) ik sluit me verder dan ook bij Plato aan.

    Liefs.

  6. Mooie dialoog met jezelf , zoekende en uit eindelijk langzaam aan toch je doel bereiken, mooie WE

  7. Nathalie zegt:

    Een gejaagde WE300.. ik word al moe bij het lezen… lekker als je de tijd kunt nemen om een kwartier aan je boek te besteden, knap ook overigens.
    De rust kunnen vinden… dat is een kunst.

  8. Petr@ zegt:

    Altijd maar doorgaan met jagen, op zoek naar jezelf. Naar een rustpunt.
    Ben benieuwd of je echt een boek schrijft.
    Interessante WE!

  9. jokezelf zegt:

    Jeetje wat een drukte in dat hoofd en wat een ergernis dat lege uren meteen weer opgevuld worden. Heel herkenbaar. Duurt lang voordat mensen balans vinden in zichzelf, maar uiteindelijk lukt het! Mooie gejaagde WE.

  10. Mrs. T. zegt:

    Mooie invalshoek zeg. Zet je aan het denken.

  11. hannekelive zegt:

    poe, een WE waar ik moe van word.
    gun jezelf die momenten van niets doen, het geeft je zoveel!

  12. tagrijn zegt:

    Ik had eigenlijk dezelfde reractie als Melody: vluchtgedrag. Nu dwing je jezelf juist weer tot dingen. zoek de rust niet om je heen, maar in jezelf.

  13. O, ik ben zo goed in niets doen. Te goed eigenlijk. ;-)
    Maar ik bewonder je om je eigen inzichten en je wens om het leven voor jezelf aangenamer te maken. :-)

  14. gewoonanneke zegt:

    De vragen en dachten die mensen bezighouden heb je mooi verwoord. En een kwartier per dag voor een boek, is dat niet kort……. of is het een lange termijn wens?

  15. Plien zegt:

    Ik herken het. Veel innerlijke onrust die alleen verdwijnt door continue bezig te zijn in plaats van de onrust aan te pakken en tot zichzelf te komen. Goeie WE!

  16. Trees zegt:

    Een beetje herkenbaar is het wel, ik ben ook altijd wel met iets bezig… Maar af en toe even niks kan best wel goed zijn voor een mens! Mooie WE.

  17. Jackles zegt:

    Mooie invulling hoor. Bewustwording wordt vaak zwaar onderschat.

  18. Voetje zegt:

    Goede WE en een leuke invalshoek

Geef een reactie

