Emeritaat -> vrijwilligerswerk

De Paus heeft aangekondigd dat hij aftreed op 28 februari a.s.
Hij gaat dus als een geestelijke niet met pensioen, maar met emeritaat.

En bij zo’n bericht denk ik nog helemaal niet na over wie wordt de volgende Paus.
Of wat zou hij gaan doen met al die vrije tijd, vrijwilligerswerk??

Nee, ik keer terug naar de kerkbanken uit mijn jeugd.
Het is niet vaak voorgekomen dat ik een mij bekend familielid hoorde preken.
Maar die preken van mijn oom, de dominee (oudste broer van mijn vader) hebben wel indruk gemaakt.

Mijn oom omschreef ooit eens zijn beroep als “ tuinman in God’s aarde”.
Hij was de oudste broer van mijn vader en ik zie nu met verbazing dat ik hem vaker hoor dan ik ooit kon vermoeden.

En nu zegt onze regering dat we allemaal ouder worden, maar dat is toch niet voor ons allemaal het geval. Want terwijl er veel babyboomers nu mogen genieten van een pensioen waar op gekort wordt, zijn er anderen die er helemaal niet meer van kunnen genieten.
Want mijn oom die met emeritaat ging in 2004, heeft hier niet lang van mogen genieten.
Hij werd ziek. Hij overleed in 2007, maar de herinneringen zijn voor altijd in mijn hart gegrift.

Hij liet pennenvruchten na, waarvan ik de schrijfstijl herken.
Het is er echt één, waarbij je je wel eens afvraagt: “God, hoe kom je erbij”.

Toch jammer dat hij nooit één van mijn bloggen heeft mogen lezen waarin dezelfde schrijfstijl voorkomt.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek. Bookmark de permalink .

5 reacties op Emeritaat -> vrijwilligerswerk

  1. Een lang (gezond) leven is niet iedereen gegund, noch een vredit en rustig afsluiten ervan.
    De ‘waarom’ vraag krijgt niemand beantwoord, de gelovigen niet en de niet-gelovigen niet. Het gebeurt en het enige dat we kunnen doen is proberen er vrede mee te hebben!

    Mooiii invalshoek meis, liefdevol en ontroerend.

    xxx

  2. smijling zegt:

    de pastoor wilde haar niet en mischien de paus wel wie zal het weten maar het meisjeniet zij voelt zich vaak vergeten door god

  3. platoonline zegt:

    Hoe zouden ze hem gaan noemen: geen paus, geen kardinaal maar een aparte naam. Of helemaal niets?

  4. Pingback: Invalshoek 41: Met emeritaat / vrijwilligerswerk | reismeermin

  5. tagrijn zegt:

    Beatrix heeft een zoon die haar kan opvolgen, de paus niet. Het celibaat is dus echt een probleem. Maar voor mij mag die opvolger ook wegblijven.

Geef een reactie

