Verbeteren

In mijn jeugd heb ik vaak gezien hoe mijn moeder van probleemgevallen met veel liefde en geduld een goedsul eerste klas maakte.
De eerste hond heette Pluto, een vrouw had deze hond nog nooit voor het blok gezet.
Dus hij dacht een loopje met haar te kunnen nemen.
Maar mijn moeder maakte duidelijk dat er in huis zij degene was die de broek aanhad.

Je zag de honden in kwestie gewoon opknappen.
Mijn moeder zag niet het monster wat vorige bazen zagen, ze zag de hond.
En zij was de roedelleider.
Ik stond erbij en keek ernaar.
Wellicht zit het net als zorgen voor mensen in mijn genen om voor dieren te zorgen.

12 jaar geleden verhuisden we naar het land van Maas en Waal.
En na verloop van tijd kwamen onze eerste katten in huis: Zwarte Snuiter en Madame M.

Zwarte Snuiter was een knuffelkat, had wellicht liever hond willen zijn.
Zwarte Snuiter vond Madame M. wel wat, maar ja zij moest tot een paar dagen voor zijn dood niet veel van hem hebben.
Madame M. hield zich het liefst schuil. Mensen zagen meestal maar één kat: Zwarte Snuiter.
Na onze verhuizing 8 jaar geleden werd Zwarte Snuiter ziek. En met medicatie hebben we het nog redelijk weten te rekken.

Nu was Madame M. de keizerin en koningin in huis. En zo gedroeg ze zich ook.
We leerden haar om naast ons te gaan zitten op haar kussen op de bank.
Ze ging met me uilen kijken bij de computer.

Na haar overlijden waren we even katloos.
En nu zijn Kaatje en Mossel hier in huis, zo ook op oudjaaravond.
Zolang wij niet bewogen bleef Mossel slapen en Kaatje zat bibberend bij Juan op schoot.
Het heeft al heel veel geduld gevraagd, maar beide katten worden steeds leuker.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

10 reacties op Verbeteren

  1. Jullie beseffen, in tegenstelling tot veel andere diereneigenaars, dat alles dat jullie doen effect heeft op het gedrag van jullie dieren.

    Consequent zijn en volhouden zijn de sleutelwoorden om dieren dat aan (af) te leren wat nodig is.

    Ook deze we is mooi!

  2. Pingback: WE 300: de nieuwe jaarmeester. | Platoonline

  3. platoonline zegt:

    Dus je hebt veel van je moeder geleerd. En met katten moet je inderdaad geduld hebben. Ik heb nu alleen Tommie nog. Vanwege het gereis naar en van Hasselt, worden het er ook niet meer. Beetje jammer maar beter voor de katten.
    Ook nu weer een leuk verhaal. Je bent de laatste tijd opvallend productief. En dan nog dat opruimen en schoonmaken. Het lijkt wel of je een metamorfose hebt ondergaan. Een heel positieve.

  4. Mrs. T. zegt:

    Ja heerlijk poezen in huis. We hebben hier sinds kort Suske en Wiske in huis en we genieten met volle teugen.

  5. rietepietz zegt:

    Huisdieren hebben ,net als kinderen, een consequente “opvoeding”nodig .Maar bij dieren moet je nooit vergeten dat het geen mensen zijn en ze dus niet als mens behandelen .Maar dat heb jij al van je moeder geleerd zie ik ;-)

  6. geesje zegt:

    Ja, helemaal mee eens, het is net als met kinderen, wat je ze aanleert leer je bijna niet meer af. Gezellige beestenbende bij jullie!

  7. hanscke zegt:

    Dat van die roedelleider zijn is helemaal waar. Je moet een hond aankunnen met overwicht. Geen geweld, geen geschreeuw, maar hem kunnen staan. Nu doe je wat ik zeg! Luisteren. Duidelijk zijn is ozo belangrijk.

  8. gewoonanneke zegt:

    Ja heb veel meegemaakt op het gebied van dieren en ook veel ellende er van gezien. Maar mooi dat ze bij jullie goed terecht gekomen zijn zo. Dat zal wel een fijn gevoel geven.

  9. smijling zegt:

    Wij vinden katten -Poesen -Katers ook zo lief en leuk Maar jammer ze zijn niet meer Micky Miesje en Tannie en de hond van zoon lief houd niet van katten .
    dus voor mij geen kat meer jammer .

  10. Ik heb respect voor je moeder en ben blij met iedere persoon die GOED met dieren om kan gaan. :-)

Geef een reactie

