Vlag

Het begin en het eind het hoort bij het leven.
Het is niet iets wat ik net ontdekt heb, ik weet het al even.
Verdriet en vreugde ligt soms zo dicht naast elkaar.
Je lacht, maar met een traan.

De vlaggetjes wapperen om de hele buurt te laten weten dat we voor het nieuwe buurmeisje beschuit met muisjes mogen eten.

En helaas ik zie niet alleen deze vlaggetjes staan als ik op Kerstavond onze wijk inrijdt.
Er staat een wagen in de straat die me zonder woorden over het einde van een leven verteld.
De wagen is namelijk getooid met kleine zwarte vlaggen en reflecterende strepen.

De geboorte van ons buurmeisje die hadden we verwacht.
Vanochtend maakte ze me zelfs wakker door haar stem eens te laten horen.
(Ook goedemorgen meis).

Echter maar een paar huizen verder is er echt verdriet.
Omdat volkomen onverwacht een buurtgenoot overleed.

En op momenten als dit hoor ik dan mijn moeder weer het leven verklaren.
Het ene kan niet zonder het ander.
Dat vertelde ze me ruim dertig jaar geleden bij een vergelijkbare situatie.

En net als toen feliciteerden we per kaart de ene buren met hun nieuwe spruit en condoleerden we de andere buren met het overlijden van hun verwante.

Soms schieten woorden zo te kort.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Vlag

  1. Ja meis, tranen horen erbij, hoe moeilijk verteerbaar dat soms ook moge zijn. Het begin en het einde zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden…. en hoe pijnlijk dat ook is, het is ook goed zo!

  2. rietepietz zegt:

    Inderdaad is de juiste woorden vinden vooral bij een droevige gebeurtenis héél moeilijk !
    Gelukkig gaat het bij jou om twee verschillende families zodat de vreugdevolle gebeurtenis : een makkie “is !
    Ik maakte het ooit mee dat ik een oma moest condoleren én feliciteren ,daar zijn bijna geen woorden voor te vinden !

Geef een reactie

