Winterwarmte

Dit is geen fictief verhaal, echter alle voorkomende winterse neerslag is geen feitelijke weergave van de situatie. Het is mijn terugblik op een winter waarop mijn wereld in het water viel.

1 december, de winter is volgens de weerman begonnen.
Dat het al heel lang vriest en kraakt in mijn persoonlijke wereld daar heb ik oogkappen voor.
Ik zie niet in hoe ik steeds meer ingesneeuwd raak en de mogelijkheden om dit zelf op te lossen verdampen waar ik bij sta.
Opgeven is namelijk een woord dat niet in mijn woordenboek voorkomt.
En ach als je al ziet wat mijn schouders hebben kunnen dragen dan kan Atlas nog wat van me leren.

Vol enthousiasme sta ik  in die winter dus op een besneeuwde top van een berg waar maar één weg naar beneden ging. Er is maar één misstap nodig om helemaal onder in het dal te komen.
En onder in het dal is een bevroren meer. Het ijs is niet helemaal betrouwbaar, het lijken meer schotsen, die bepaalde oplossingen voor me uit het zicht houden.

De signalen staan echt op een depressie, een lang aanhoudende depressie.
De sneeuw van angst bevriest me als het ware.
Ik zie daar als een berg tegenop, de kans dat mijn grootste angst bewaarheid wordt.

De klachten waren niet nieuw. Echter deze sneeuwstorm doorstond ik langer dan nodig was alleen.
Niet dat anderen niet wilden ingrijpen, ik gaf ze geen kans.
Ik wilde doorgaan op de weg die ik was gestart.
De weg omhoog was zo vol obstakels geweest.
En het had me zoveel gebracht.
Het weer verslechterde in mijn werkomgeving van een vriendelijke vriesstand naar ijzel.
Ik viel op mijn weg naar een veilige haven van de berg en belandde daar waar ik nog niet wilde zijn, in mijn poel van angst.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek. Bookmark de permalink .

13 reacties op Winterwarmte

  1. ram1955 zegt:

    Knap verwoord en beangstigend realistisch.

  2. Pingback: De WE voor de maand december | Platoonline

  3. platoonline zegt:

    Mooie metaforen voor een vreselijke situatie. Als dit inderdaad een drieluik wordt, dan moet in deel drie toch wel de zon zijn gaan schijnen. Want volgens mij ben je toch behoorlijk opgekrabbeld. In elk geval blijkt uit je stukjes veel elan en zin om dingen aan te pakken.
    Nieuwsgierig makend stuk non-fictie,deze WE :-)

  4. Trees zegt:

    Nou, ik zou willen dat het wel fictie was, want zo’n poel van narigheid die hier achter zit gun je niemand!

  5. Letterzetter zegt:

    Wat goed, dat dit een terugblik is. Stel je voor, dat je alles van tevoren weet… En net als Plato ben ik nieuwsgierig.

  6. Hopelijk heb je Plato;s verzoek, fictief te schrijven, hiermee ingewilligd…
    ZO niet dan wens ik je veel klimkracht toe!

  7. Razend knap geschreven Min. Jij bent hier echt goed in. :-)
    Ik heb begrepen dat er nog meer stukjes volgen. En die gaan vast positiever worden dan dit, persoonlijke, drama. ;-)

  8. Anna zegt:

    Zo beeldend beschreven dat je bijna zou vergeten dat het non-fictie is. Hopelijk ben je intussen al opgekrabbeld en opgewarmd @->>

  9. Nanda zegt:

    Mooi geschreven. Ben benieuwd hoe het je daarna is vergaan…

  10. gewoonanneke zegt:

    Zo diep kan inderdaad een mens soms vallen, herken het wel dat zelf willen doen. Hoop dat je inmiddels ervaren heb dat een helpende hand je niet terug wil duwen maar je er bovenop wilt helpen. Heb ik met schade en schande geleerd.

  11. Heftige We300, ik voelde de angst die je toen had. Misschien komt dat omdat ik nu ook een klein beetje bang ben voor wat komen gaat. Ik ga nu snel naar deel twee

  12. hannekelive zegt:

    de diepte van een depressie, mooi in woorden gevangen.
    herkenbaar….

  13. Mrs. T. zegt:

    Oei, dit klinkt verre van fijn. :-(

Geef een reactie

